Hög värme stoppade jobb och sänkte tågfarten

När trycket blir för högt kommer rälsen att bukta ut i sidled och en solkurva bildas. Rälsen kan utvidgas av sig själv eller när ett tåg passerar. Foto: eberhard grossgasteige/Unsplash
När trycket blir för högt kommer rälsen att bukta ut i sidled och en solkurva bildas. Rälsen kan utvidgas av sig själv eller när ett tåg passerar. Foto: eberhard grossgasteige/Unsplash

Trafikverket beslutade nyligen att införa sänkt hastighet på flera järnvägssträckor i södra och östra Sverige. Beslutet kopplades till temperaturer på över 30 grader, vilket ansågs öka risken för solkurvor och bränder längs spåren.

Flera arbeten ställdes in
Även planerade järnvägsarbeten i stora delar av Götaland och delar av Svealand hade pausats, då de kunde innebära förhöjd brandrisk.

– Vi sänker hastigheten av säkerhetsskäl. Med så höga temperaturer som väntas finns det risk för solkurvor på banor med lägre standard och detta är ett sätt att hantera risken. Sänker vi hastigheten blir krafterna i spåret mindre, det ger också lokföraren större chans för att upptäcka dem, sade Jonas Bruce, enhetschef Järnväg Sydöstra regionen.

Drabbade sträckor
De sträckor som omfattades av hastighetssänkningarna var bland annat:

  • Linköping – Bjärka Säby – Västervik
  • Linköping – Kalmar
  • Jönköping – Vaggeryd
  • Eksjö – Hultsfred
  • Nässjö – Vetlanda
  • Forsheda – Landeryd

    Källa: Trafikverket