Voith öppnar ny verkstad för automatkoppel i Norden

På järnvägsmässan Train & Rail berättade Ulf Hambeck, Europachef för Voiths järnvägsdivision, hur digitala automatkoppel kan minska den
På järnvägsmässan Train & Rail berättade Ulf Hambeck, Europachef för Voiths järnvägsdivision, hur digitala automatkoppel kan minska den "luft" som i dag finns i järnvägssystemet – alltså den kapacitetsförlust som uppstår när analoga godståg inte kan kommunicera med övriga tåg.

På järnvägsmässan Train & Rail 2025 presenterade Voith sin senaste satsning: en ny serviceverkstad för automatkoppel i Hudiksvall.

– Det här är en viktig investering för att komma närmare våra kunder i Norden", säger Ulf Hambeck, Europachef för Voiths järnvägsdivision.

Voith tar ett tydligt kliv mot att stärka sin närvaro i Norden genom att investera i en specialiserad serviceverkstad för automatkoppel i Hudiksvall. Den nya verkstaden byggs i anslutning till företagets befintliga fabrik som tillverkar och utvecklar avancerade momentbegränsare, processförbättrare och fasta förbandskopplingar, som används för att förbättra produktionsprocessen och skydda drivlinor i roterande utrustning.

– Vi startar driften av serviceverkstaden i september. Full upprampning väntas sedan till januari–februari 2026, säger Ulf Hambeck.

Målet är att förbättra tillgängligheten och servicen för nordiska kunder, både språkligt och geografiskt. Verkstaden ska reparera och serva såväl automatkoppel som kortkoppel.

– Vi vill kunna göra servicerapporter och ha en löpande dialog här i Norden på de nordiska språken.

Då blir vi reaktiva, snabba och flexibla. Det tror vi kommer att hjälpa våra kunder och även på sikt gynna vår marknadsposition.

För övrigt fortsätter Voith att fokusera på godstrafikens framtid. På Train & Rail visade man företagets digitala automatkoppel för godståg – Cargo Flex – samt mjukvarulösningar som möjliggör insamling och analys av driftdata.

– Det vi lyfte fram är vårt produktutbud inom digitala automatkoppel för godstrafik. DAC – Digital Automatic Coupler – där vår lösning heter Cargo Flex. Det här innebär att även godstågen kan digitaliseras. På så sätt blir det möjligt att samla in driftdata, på samma sätt som lastbilsindustrin började göra för ungefär 25 år sedan, säger Ulf Hambeck.