Order för Railvac och strategiskt verkstadsköp lyfter Railcare

Citybanan. Foto: Railcare
Citybanan. Foto: Railcare

Railcare redovisar lägre omsättning och resultat för årets första kvartal, samtidigt som bolaget tar viktiga steg för framtida tillväxt. Nya kontrakt, en strategisk verkstadsförvärv och en fortsatt organisationsutbyggnad visar på en tydlig satsning mot målen för 2027, trots utmaningar på den brittiska marknaden.

Nettoomsättningen för det första kvartalet uppgick till 123,0 miljoner kronor (129,4) och rörelseresultatet blev 4,4 miljoner kronor (15,1), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 3,6 procent.

– Första kvartalet påverkades främst av den planerade expansionen av organisationen för att stödja framtida uppdrag, tillsammans med fortsatt låga volymer i Storbritannien. Detta har lett till en lägre rörelsemarginal än normalt. Men som tidigare kommunicerats är utbyggnad och anpassning av organisationen nödvändiga steg för att säkerställa fortsatt tillväxt och nå målen för 2027, säger Mattias Remahl, CEO

Bolaget uppger att efterfrågan ökar inom såväl Transport som Contracting och Technology, vilket förklarar organisationsutbyggnaden. Marginalen väntas förbättras successivt.

Utmaningar i Storbritannien

Brittiska verksamheten fortsätter att gå svagt. Flera kostnadsbesparingar har genomförts, resurser har flyttats till Sverige och arbetssätt har anpassats, men volymerna ligger fortfarande på låga nivåer.

– Det är frustrerande att volymerna fortfarande är så låga trots de stora underliggande behoven av underhåll. Våra effektiva maskiner möjliggör dessutom mer underhåll för pengarna, men de tilldelade medlen används inte tillräckligt effektivt, och för lite går i slutändan till faktiskt spårarbete, berättar Mattias Remahl, CEO

Alternativa användningsområden för maskinerna undersöks nu, både i Storbritannien och på andra marknader.

Ny order från Norge

Ett ökat fokus på extern maskinförsäljning har gett resultat. I februari lade Baneservice i Norge en beställning på en ny Railvac till ett värde av 30 miljoner kronor. Maskinen ska byggas i Skelleftehamn och levereras under första kvartalet nästa år. Det är den fjärde Railvac som Baneservice köper.

Verkstad i Långsele stärker närvaro i norr

Förvärvet av fastighetsbolaget Y-ettan AB, som äger lokverkstaden i Långsele, slutfördes enligt plan den 1 april. Verkstaden är uppskattad för sin effektivitet och bedöms ha god potential, inte minst med tanke på ökat fokus på öst–västlig järnvägsinfrastruktur inom Sverige.

En detaljerad utvecklingsplan håller på att tas fram och arbetet väntas pågå under hela 2025.

Stabilt framtidsfokus trots global oro

Railcare uppger att omvärldsläget – med pandemi, krig i Ukraina och politisk turbulens – inte haft någon märkbar negativ påverkan. Snarare har NATO-medlemskapet bidragit till ökat fokus på robust järnvägsinfrastruktur.

– Jag skulle hävda att järnvägsinfrastrukturen aldrig har diskuterats så mycket som den gör idag. Som det flexibla och lösningsorienterade företag vi är finns det fortfarande starka affärsmöjligheter även i tider som dessa, säger Mattias Remahl, CEO.

Källa: Railcare