Ett år tills Train & Rail drar igång

Järnvägsbranschens nya mötesplats Train & Rail arrangeras på Stockholmsmässan. Foto: Stockholmsmässan

Den 25-27 april 2023 invigs nya mötesplatsen Train & Rail för första gången på Stockholmsmässan. Den tre dagar långa mötesplatsen kommer att samla järnvägsbranschen för att dela och inspirera om branschens behov och lösningar.

För att mötesplatsen, med bland annat mässa och konferens, ska vara så givande som möjligt uppmuntrar arrangörerna, Swedtrain och Stockholmsmässan, alla att höra av sig om aktuella ämnen att ta upp. På så vis vill de säkra ett brett program som samlar branschen kring dagens och framtidens gemensamma utmaningar.

– Om samhället ska kunna ställa om i den takt som krävs för att möta klimatkrisen så måste en hållbar gods- och persontrafik prioriteras och här är järnvägen grunden. Branschen har även lösningar för en effektivare järnväg. Nu är det dags att öka takten i att utveckla och rusta upp vår infrastruktur, säger Swedtrains generalsekreterare Gabriel Modéus.

Bland de utmaningar som Swedtrain, tillsammans med resten av branschen, ser fram emot att belysa på Train & Rail finns:

  • Samhällsnytta och energieffektivitet. Det svenska sättet att beräkna samhällsnyttan av tidsvinster i trafiken gynnar inte järnvägen, trots att järnvägen är vårt mest energieffektiva transportslag.
     
  • Kapacitetsbrist. Idag är det kapacitetsbrist på spåren, vilket vi kan bygga bort med exempelvis nya höghastighetsjärnvägar som gör att nuvarande stambanor kan användas till gods- och lokaltrafik. Men på kortare sikt kan digitalisering, signalsystemet ERTMS, digitala automatkoppel för godståg med mera och bättre trafikplanering göra stor skillnad i att öka kapaciteten på befintlig anläggning
     
  • Underhållsskulden. Vi måste börja beta av underhållsskulden på järnvägen. Underhåll är en förhållandevis billig investering och dessutom ett miljövänligt sätt att öka kapaciteten. Samtidigt som vi underhåller måste vi även passa på att utveckla, låt oss ta järnvägen till nya höjder
     
  • Digitalisering. Digitaliseringen av järnvägen är i gång, men mer krävs för att nå hela vägen. Vi måste koppla upp anläggningen och fordonen i högre takt, men även utnyttja och dela data där den bidrar till ett bättre och robustare system som helhet.
     
  • ERTMS. En viktig framtidsinvestering är ett smartare signalsystem som ökar tillgängligheten. ERTMS är ett EU-gemensamt signalsystem som driver på digitalisering inom järnvägen och är en förutsättning för att öka kapaciteten på befintliga banor, nya höghastighetsjärnvägar och framtida automation. Vi kan inte vänta med att rulla ut detta. Det måste gå snabbare att digitalisera järnvägens signalsystem!
     
  • En ny generation järnvägare. Kompetensförsörjningen måste säkras när ingenjörer, mekaniker och andra kärnresurser i flera företag går i pension. Hur kan vi tillsammans visa upp järnvägens möjligheter?
  • Offentliga upphandlingar. Det krävs mer innovations- och funktionsupphandling som premierar ny teknik och nya lösningar, inte minst för att ytterligare stärka järnvägens roll i Sveriges nödvändiga klimatomställning. När tekniken utvecklas snabbt krävs nyfikenhet att lära sig mer om de lösningar som branschen har nu, så väl som de som är på gång. Här ser vi fram emot kunskapsutbyte och uppvisning av den senaste tekniken på Train & Rail.
     
  • Alternativ finansiering. Vi måste våga föreslå projekt som finansieras på andra sätt än i den vanliga budgeten. Låna pengar, skapa separata intäktsströmmar eller låt privata aktörer bygga och äga infrastruktur.