Centralstationen i Stockholm totalrenoveras

Markos Koukaras har arbetat 12 år på järnvägen och är arbetsledare samt maskinansvarig på projekt Centralstationen. Foto: NVBS

Sveriges mest trafikerade järnvägsstation, Centralstationen i Stockholm, kräver naturligtvis lite ombyggnad och underhåll då och då. Just nu genomför NVBS en totalentreprenad som omfattar nästan alla delar förutom själva kontaktledningen.

Eftersom spåren ligger kvar på området som ska renoveras så sker nästan allt arbete med rälsgående maskiner. Dagens arbete sker ungefär tre meter upp i luften, och visar på ett ypperligt sätt fördelarna med bomliften RR14 EVO 3 i rälsutförande. Maskinen har en maximal arbetshöjd på 14 meter, en räckvidd på hela nio meter samt en max last i korgen på 400 kilo.

x

Platform Basket RR14 EVO 3 är perfekt för jobbet. Smidig, lättkörd och en person kan och får ensam manövrera allting. Foto: NVBS

– Jag har faktiskt bara arbetat på NVBS i 6 månader, och jag tog in liften omgående från Scantrucks samarbetspartner Rail Parts när jag kom hit. Innan dess har jag arbetat ungefär 12 år med järnvägsentreprenad, bland annat fem år som egen företagare så jag har god kännedom om vad man behöver, och får använda, för utrustning vid järnvägsarbeten. Det är speciella regler och det kräver en hel del intyg jämfört med vanliga arbetsfordon. De måste bland annat vara klassade som TSA eller arbetsfordon. Därför är det en fördel med liften RR14 EVO 3 eftersom den är byggd på fabrik för att gå på järnvägen, i stället för att den anpassats i ett senare skede förklarar Markos Koukaras.

x

Maximal lyfthöjd är 14 meter och i korgen kan man bära med sig 400 kilo. Foto: NVBS

Inne på Stockholms central står en medarbetare från NVBS och arbetar med isolering av rör och undertaksbyggnation i korgen på. Han kan, och får styra alla rörelser han behöver göra direkt ifrån korgen vilket är en av liftens fördelar.

– Det var för den här typen av arbete som jag såg till att vi fick en Platform Basket från Scantrucks samarbetspartner Rail Parts. Liften är lättkörd, säker. Ska man göra den här typen av arbeten så är den en klockren lösning, inte minst för att totalekonomin är svårslagen, säger Markos Koukaras.

x

Bomliften från Scantruck kommer komplett i järnvägsutförande direkt från fabriken, vilket gör det enklare att erhålla alla intyg som krävs. Foto: NVBS

– Det är en väldigt användbar lift för oss när vi har rätt sorts arbete, men ska man i stället arbeta med kontaktledningar eller flytta tyngre material så är det plötsligt helt andra maskiner som får glänsa med sin kapacitet. Men när man gör den här typen av jobb så är den svårslagen, avslutar Markos Koukaras.