Nytt digitalt signalsystem på danska S-tåglinjen till Farum

Hela S-linjen kommer att vara utrustad med Banedanmarks nya signalsystem i slutet av 2022. Foto: Banedanmark

Banedanmark har lanserat ett nytt digitalt signalsystem på S-tåglinjen till Farum. Det nya signalsystemet måste ge färre signalfel och därmed fler tåg i tid. Efter en tre månaders inkörningsperiod är Farum-linjen nu redo att gå till en normal schema. Med lanseringen av bl.a. Farum-linjen, Banedanmark har nu rullat ut cirka 45 procent av S-tågnätverket i storstadsområdet med det nya digitala signalsystemet.

– Vi är oerhört glada över att det nya digitala signalsystemet nu har tagits i bruk på ytterligare del av S-Bahn. Det är en betydande uppgradering av linjen och hjälper till att ge passagerarna en mer stabil tågoperation med färre förseningar på grund av signalfel. Passagerare har god anledning att vara glada över att vi har ersatt de gamla analoga signalerna med ett nytt digitalt signalsystem, säger Janus Steen Møller, chef för Signal Systems i Banedanmark.

Banedanmarks nya signalsystem ersätter de gamla analoga signalsystemen som utvecklades på 1960-talet. Detta är därför ett stort tekniskt lyft för Farum-linjen. Nu har en tre månaders inkörningsperiod för det nya signalsystemet på linjen genomförts. Det har gått enligt plan. Nu är Farum-linjen redo att köra igen enligt den normala tidtabellen. Det förväntas att hela S-linjen kommer att vara utrustad med Banedanmarks nya signalsystem i slutet av 2022.