Kiruna Wagon inleder serietillverkning av bottenluckor till spannmålsvagnar för Egyptian National Railways. Efter prototyputveckling och testning är Kiruna Wagon nu redo att inleda serietillverkning av bottenluckor till 76 spannmålsvagnar för Egyptian National Railways.
Lossningsdesignen utgörs av en bottentömmande lösning med två luckor på spannmålsvagnens vardera sida. De båda luckparen öppnas individuellt vilket gör det möjligt att tömma ut godset bara på ena eller andra sidan. I detta fall har kunden valt en manuell lossning med handvev på växellåda, men lösningen går också att göra fjärrstyrd.
Till öppningsfunktionen valdes en excentermekanism för sin tillförlitlighet, enkelhet och snabbhet. En excentermekanism som är noggrant utformad i rätt material ger också lång livslängd med stor motståndskraft mot slitage. Bottenluckor belastas hårt och utmaningen är att skapa en design som är både robust och lätt och som har enkelt utbytbara komponenter.
– I arbetet med att konstruera bottenluckor för ENR har vi till fullo kunnat utnyttja vår långa erfarenhet av bottentömmande system och vår expertis inom smarta lättviktslösningar. Att konstruera en mekanism som ska användas i ett klimat som helt skiljer sig från vårt nordiska har stimulerat kreativiteten och gjort det möjligt för oss att utforska nya tekniska områden, säger Pawel Karas, teknisk försäljningschef på Kiruna Wagon.
I det slutliga vagnsprojektet med målet att öka produktiviteten inom ENR:s logistikkedja samarbetar Kiruna Wagon med egyptiska Tahawy Rail och det amerikanska företaget Amsted Rail.
– Vi är mycket nöjda med att kunna leverera en lösning till Egyptian National Railways som både ökar produktiviteten och säkerställer en hög underhållsmässighet i systemet, avslutar Karas.