Stadler levererar nya räddningståg till ÖBB 

Dessa nya tåg ersätter ÖBB:s äldre brand- och räddningståg. De nya tågen kan trafikera  inom hela ÖBB:s linjenät. Foto: Stadler

Österrikes federala järnvägsbolag (ÖBB) har beställt upp till 20 nya brandsläcknings- och räddningståg. Dessa två företag har ingått i ett ramavtal om leveransen.  

ÖBB har redan infordrat de fem första tågen från denna överenskommelse. I slutet av december 2020 undertecknade Stadler och ÖBB Infrastruktur AG ett ramavtal om utveckling, tillverkning, leverans och godkännande enligt järnvägslagen samt idrifttagning av upp till 20 nya brand- och räddningståg.  

Det totala ordervärdet uppgår till 240 miljoner euro.  

I ett första avtal beställer ÖBB Infrastruktur AG initialt 5 tåg till ett värde av cirka 60 miljoner euro. 

De nya tågen, som är konstruerade som tredelade fordon, är cirka 66,5 meter långa. Var och en av dessa enheter består av en järnvägsvagn, en motoriserad kontrollvagn med lågt golv och en vattenvagn som kan transportera upp till 45 000 liter vatten.  

Vattenvagnen kommer också att erbjuda upp till 56 platser. Totalt finns 300 sitt-och ståplatser per tåg till exempel för personer som ska räddas. 

Tågen når hastigheter upp till 160 kilometer i timmen och de har trimodal drift, dvs. elektriskt, dieselelektrisk och med batteridrift. De första fordonen ska vara i bruk senast i mitten av 2024.

Fordonen är avsedda för användning i de tre nya bastunnlarna Koralm, Semmering  och Brenner samt som ersättare för ÖBB:s äldre brand- och räddningståg. De nya tågen kan trafikera  inom hela ÖBB:s linjenät.