Follobane-projektet fick godkänt

Follobane-projektet samlar nya järnvägslinjer i en 600 meter lång tunnel under Ekebergåsen. Arbetet inom detta komplicerade område har bidragit till ökade kostnader. Foto: Brodersen AS

Utvärderingen av Follobane-projektet är klar. 

- Ledningen av projektet verkar främst vara bra, med rutiner och system i enlighet med bästa praxis, skriver konsultföretaget Oslo Economics.

Det är norska transport- och kommunikationsministeriet som ville ha en översyn av Follobane-projektet efter att Bane NOR informerades om behovet av en ökad ram för hantering och kostnad. 

Tre teman har varit centrala: kostnadsutveckling, projektledning och kostnadsberäkning.

- Vi är glada över att Oslo Economics drar slutsatsen att ledningen av det stora Follobane-projektet i allmänhet verkar vara bra, med procedurer och system i enlighet med bästa praxis, säger Stine Undrum, Bane NORs vice VD för utvecklingsprojekt.

- Nu går vi igenom utvärderingen, för att lära oss av den, säger Undrum och tillägger att Bane NOR redan har genomfört ett antal åtgärder. 

- Vi är bland annat i färd med att förbättra våra processer så att vi kan ge ännu mer exakta uppskattningar av vad en utveckling i slutändan kommer att kosta. Vi ser att Oslo Economics anser att kostnadsberäkningarna före Follobane-utvecklingen var för optimistiska, säger Undrum.

Stine Undrum betonar att utmaningarna för Norges hittills största infrastrukturprojekt har varit stora.

- Ledningen av alla megaprojekt är krävande, vilket också anges i rapporten från Oslo Economics. De tror att Follobane-projektet inte har haft större utmaningar än andra, med ett undantag; när vår entreprenör Condotte kom i ekonomiska problem och vi var tvungna att säga upp kontrakten.

Detta ledde till att Bane NOR tillkännagav kompensationskontrakt relativt snabbt för det återstående arbetet i Oslo S. Oslo Economics ifrågasätter strategin för att ersätta kontrakten, men betonar samtidigt att de inte kan fastställa att den valda strategin var fel 

Efter sommararbetet 2021 öppnas en ny linje för Østfoldbanan i en egen tunnel mot Oslo S. Den första delen av den nya skidstationen togs i bruk i augusti i år och i december 2022 startar Bane NOR trafik till och från hela det nya kollektivtrafiknavet genom en 20 kilometer lång tunnel.

-Vi samarbetar med ett stort antal entreprenörer och underleverantörer och levererar fler och mer synliga resultat. Nu dröjer det inte förrän vi kan välkomna ombord direkttåg med ned till hälften av restiden mellan Oslo och Ski, medan Østfoldbanan kommer att fortsätta att säkerställa lokal trafik. Detta ger oss en helt ny vardag för resenärer sydost om Oslo, säger Stine Undrum i Bane NOR.