Siemens Mobility levererade 84:e och sista tåget i tid

Dubbeldäckaren Mireo 1. Foto: Siemens Mobility.

Tillverkaren av rullande materiel Siemens Mobility överlämnade nyligen det 84:e beställda tågsättet i tid till det tyska infrastruktur- och mobilitetsprojektet Rhein-Ruhr-Express (RRX).

Tågen beställdes av Siemens Mobility 2015. denna så kallade RRX-beställning, bestående av 84 tåg och ett serviceavtal, har en total volym på över 1,7 miljarder euro och är den hittills största ordern för Siemens Mobility när det gäller regionala persontransporter i Tyskland.

Dessa moderna dubbeldäckartåg av typ Mireo 1 vann 2020- års tyska mobilitetspris. Tågen kommer att trafikera mellan Dortmund och Köln.

Tågen använder dubbla dragkrafter och med 800 platser erbjuder de plats för upp till 200 fler passagerare än de tidigare dubbeldäckartågen. Dessutom har tågen utrustats med ett intelligent och prediktivt tågdiagnossystem och ett modernt system för passagerarinformation.

Generöst designade fönster skapar en trevlig atmosfär i tågen. Speciellt belagda yttre fönsterrutor möjliggör också bättre mottagning för mobiltelefoner.

Dessa RRX-tåg är digitalt kopplade till servicecenter, logistikcenter och anställda. Tågen byggdes i Krefeld, testades i Wegberg-Wildenrath och underhålls på RRX-depån i Dortmund.

Tyska delstaten Nordrhein-Westfalens transportministerium är initiativtagare till detta förnyelseprojekt. Det genomförs i nära samarbete med Tysklands Ministerium för Transport och digital Infrastruktur.

Fem andra myndigheter, Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR), Nahverkehr Rheinland (NVR) och Zweckverband Nahverkehr Westfalen-Lippe (NWL) för Nordrhein-Westfalen samt Zweckverband Nahverkehr Rheinland-Pfalz Nord (SPN) och North Hessens transportmyndighet(NVV) är också inblandade i genomförandet av RRX-projektet.

Tillsammans med stöd från delstaten Nordrhein-Westfalen var de dessa myndigheter ansvariga för upphandlingsprocessen med EU och för underhåll av RRX-tågen och för skötseln av de framtida RRX-linjerna. Dessa myndigheter spelar även en central roll i det operativa genomförandet av projektet.

Operatörerna av RRX är National Express Rail GmbH och Abellio Rail NRW GmbH. DB Netz AG och DB Station & Service AG ansvarar för den omfattande utbyggnaden och rekonstruktionen av infrastrukturen för RRX.

Efter att infrastrukturen har utvidgats kommer RRX att bestå totalt av sju nya linjer. Rhein-Ruhr-Express kommer att avsevärt förbättra rörligheten för resenärer och pendlare i Nordrhein-Westfalen och erbjuder också gränsöverskridande förbindelser till delstaterna Nordhessen, Rheinland-Pfalz och Niedersachsen. De nya RRX-fordonen används redan på flera regionala linjer i området.