Vätgasdrivna iLint testades i passagerartrafik i tyska delstaten Niedersachsen

Coradia iLint drivs av en vätebränslecell som genererar elektrisk energi för framdrivning och endast avger vattenånga och kondenserat vatten. Tåget har flera innovationer, inklusive ren energiomvandling, flexibel energilagring i batterier och intelligent hantering av drivkraft och tillgänglig energi. Foto: Alstom

Två av Alstoms vätgasdrivna pendeltåg av typ iLint har framgångsrikt slutfört en 18 månaders testserie i tyska delstaten Niedersachsen, och nu kommer fordonen att gå till nästa fas av projektet.

Mellan september 2018 och februari i 2020 färdades dessa två iLint-tåg under en testserie mer än 180 000 kilometer, efter att ha varit de första vätgasdrivna tågen som användes i ordinarie passagerartrafik.

Från och med 2022 kommer Niedersachsens Transport Authority (LNVG) att ersätta ett antal pendeltåg, som för närvarande trafikerar på linjenätet, med 14 nya Coradia iLint-enheter.

Alstom kommer också att leverera kraftförsörjning och underhåll på företagets depå i Salzgitter inom ramen av ett 30-årigt kontrakt. Gas- och verkstadsföretaget Linde kommer att bygga och bedriva en vätgaspåfyllningsstation för tågen nära stationen Bremervoerde.

- Vi är stolta över att vara det första järnvägsföretaget i världen som fick tillstånd att bedriva de två första bränslecellstågen på Weser-Elbe-nätverket, säger Andreas Wagner, chef för SPNV-avdelningen och auktoriserade undertecknaren av Elbe- Weser Transport Company (EVB).