Järnvägsgods via Hamburgs hamn steg med 10 procent.

Järnvägstrafiken i Hamburgs hamn spelar idag en central roll. Införandet av RoRo-fartyg och containertransporter på 1960-talets revolutionerade lastning och lossning i världens hamnar. I Hamburg flyttades containerhanteringen till modernare kajer Längre nedströms floden Elbe. Foto: Port of Hamburg

Järnvägsgods som passerade genom hamnen i Hamburg ökade med 10,4 procent till 2,7 miljoner ekvivalenta tjugofotsenheter (TEU) under 2019, vilket är ett nytt rekord för hamnen.

Hamnens interna järnväg förslade totalt 62 000 godståg med cirka 1,7 miljoner vagnar, med totalt 48,2 miljoner ton gods, en ökning med 3 procent.

Järnvägen transporterade 49,4 procent av de 97,5 miljoner ton gods som reste till och från inlandsdestinationer, med vägtransporter som tog 41,4 procent och via inre vattenvägar 9,2 procent.

- Genom att uppnå ett nytt rekord utvidgade Hamburg ytterligare sin position som Europas ledande tåghamn, säger Ingo Egloff, VD för Port of Hamburg Marketing (HHM).

- Att överföra godstransporter till järnvägs- och inre vattenvägar hjälper till att minska trycket på vägarna.

Den nybyggda Kattwyk-bron öppnade en järnvägsförbindelse över floden Elbe, vilket minskar trycket på den befintliga vägen och Kattwyk-bron.

- För tillfället är det fortfarande omöjligt att förutse exakt vilka följder coronaviruset har när det gäller volymer i utrikeshandeln med Kina, säger HHM: s verkställande styrelseledamot, Axel Mattern.

För 2020 räknar HHM med ett stabilt resultat för containertrafik och en liten ökning av bulkfrakthantering.