Brist på kvalificerad personal stänger rutten Ringsted-Næstved

Visionsbild av Ringsted-Femernbanan. Bild: Banedanmark

Under ytterligare tre månader nästa år kommer det inga tåg att gå mellan Ringsted och Næstved. Samtidigt är den alternativa rutten på grund av signalproblem inte klar, så pendlare måste byta till S-tåg. Den extra stängningen beror på bristen på kvalificerad personal för att validera det nya säkerhetssystemet som ska installeras på järnvägen.

Sträckan mellan Ringsted och Næstved är en del av vägen till den kommande Fehmarntunneln, som parterna bakom tunneln har beslutat att uppgradera innan själva tunnelbyggandet kan börja. Banan skall elektrifieras och vissa kurvor rätas ut så att tågen kan rulla i 200 kilometer i timmen.

Tidigare har delavsnitt mellan Næstved och Nykøbing Falster har varit stängda i perioder för uppgradering. Tanken var ursprungligen att pendlare från Sydsjälland och Lolland-Falster sålunda kunde nöja sig med mindre olägenheter. De kunde bara ta tåget över Køge och fortsätta på den nya järnvägen mellan Köpenhamn och Ringsted till jobbet i huvudstaden. Konsekvensen är att tåg från Næstved över Køge inte kan fortsätta till Köpenhamn utan måste vända vid Køge Station. Därifrån måste passagerare som till huvudstaden byta till S-tåg under åtta månader. Det innebär en 40-minuters resa eller ungefär dubbelt så länge som Køge Nord-Köpenhamn tar på den nya Ringstedbanan.