Den första av 40 nya spårvagnar levererad till Göteborg

Göteborgs nya spårvagn M33 står nu uppställd i Göteborg. Foto: Eddie Löthman

Nu har den första av 40 nya spårvagnar som ska köra i Göteborg från och med 2020. Nu väntar slutliga installationer och justeringar i depå innan testkörningarna startar. Vagnen beräknas sättas i ordinarie trafik i slutet av våren 2020.

— Äntligen! Detta är startskottet för en rejäl modernisering av spårvagnstrafiken i Göteborg. Med nya spårvagnar kan vi påbörja utfasningen av de äldsta modellerna. De nya spårvagnarna är ljusa och fräscha och tillgängliga för alla resenärsgrupper och har dessutom plats för fler resenärer ombord än tidigare modeller. Det blir ett stort lyft för våra resenärer, säger Peter Hermansson (M), styrelseordförande, Västtrafik.

Våren 2020 rullar spårvagnen ut i spår ut för att provköras minst 20 000 kilometer innan slutligt godkännande. Innan dess ska slutliga installationer och anpassningar av spårvagnen ske. Den nya spårvagnen har låggolv och större funktionsytor för bland annat rullstolar och barnvagnar än tidigare modeller.

Spårvagnen är en av tio tvåriktningsvagnar, som har förarplatser i bägge ändar och dörrar på båda långsidor av vagnen. Därmed kan spårvagnen enkelt byta färdriktning, utan vändslinga. En stor fördel när trafiken behöver läggas om. Spårvagnen har därför dörrar på bägge sidor.

— Nu kommer vi att få möjlighet till ännu fler nöjdare resenärer men även nöjdare medarbetare. Med nya spårvagnar kommer förarnas arbetsmiljö i trafiken att klart förbättras och för fordonsteknikerna förenklas och moderniseras underhållsprocesserna avsevärt. Med en modern produkt ges riktigt bra förutsättningar för en förbättrad service till våra resenärer, säger Hans Nilsson, vd, Göteborgs Spårvägar.

Till våren väntas den andra spårvagnen komma. När de två första spårvagnarna har godkänts efter provkörning, kan serieleveransen av ytterligare 38 vagnar starta.