Tjeckiska städer förnya massivt sina spårvagnsflottor

Det första tvådelade fordonet av typen Tango NF2, även känt som nOVA, levererades till Ostrava den 24 april 2018 medan den 40:e enheten anlände till staden den 23 oktober 2019. Foto: EGC-Ostrava

Flera städer i Tjeckien köper eller avser att köpa stora mängder av nya spårvagnar med lågt golv. Ostrava har nyligen mottagit den 40:e nya spårvagnen producerad av Stadler Rail.

År 2023 kommer ytterligare 40 enheter att levereras till staden av Škoda Transportation. Samtidigt planerar staden Brno att förvärva 40 helt nya spårvagnar. En annan stor tjeckisk stad Plzeň har satt nio nya spårvagnar i år i trafik och kommer att ta emot ytterligare 22 fordon under de kommande åren.

Stadler Rail fullgjorde beställningen av 40 spårvagnar för Ostrava Transport Company (Dopravní podnik Ostrava, DPO) inom ett och ett halvt år.

Alla spårvagnar är utrustade med luftkonditionering och videoövervakningssystem såväl som med Wi-Fi-teknik. Varje spårvagn kan transportera upp till 127 passagerare, varav 61 har sittplats. DPO startade byggandet av den nya typen i augusti 2018. Sedan dess har fordonen kört över 1 miljon kilometer.

Under den kommande leveransperioden avser Ostrava Transport Company att lägga till 40 nya låggolvspårvagnar av typ ForCity Smart till sin flotta. Varje fordon kommer att utformas för att kunna ta upp till 172 passagerare, varav 60 med sittplatser.

Dessa spårvagnar beställdes i september 2018 och år 2023 kommer de att levereras till Ostrava av den tjeckiska tillverkaren Škoda Transportation. Efter att ha mottagit denna beställning kommer DPO att äga den yngsta spårvagnsflottan i Tjeckien.

Spårvagnsoperatören kan därmed locka till sig fler passagerare. För närvarande servar stadens 273 spårvagnar drygt 50 procent av alla kollektivtrafikresenärer i Ostrava. Enbart under år 2018 reste i konkreta tal 49,6 miljoner av totalt 97,6 miljoner kunder inom stadens kollektivtrafik.