Tjeckiska Republiken vill fördubbla hastigheten på järnvägen

Järnvägsstationen i Prag. Den första höghastighetskorridoren kommer att ansluta Prag till Brno och Ostrava. Foto: SŽDC

Tjeckiska järnvägsbolaget SŽDC planerar att bygga bansträckor där passagerartågen kan färdas med hastigheter på upp till 320 kilometer i timmen, vilket är två gånger snabbade än i dagens läge.

Nyligen inleddes geodetiska mätningar längs linjen Ostrava - Přerov – Brno. Lanseringen av höghastighetstrafik på denna sträcka är planerad till 2030.

Den planerade höghastighetssträckan kommer att förbinda två större städer i östra delen av landet, nämligen Brno (näst största i landet) och Ostrava (tredje största).

Resan mellan dessa städer kommer att förkortas med 45 minuter, istället för två och en halv timme idag.

- Den geodetiska utforskningen har redan inletts på rutten Ostrava - Přerov - Brno, och sedan september har vi arbetat med en genomförbarhetsstudie. Vi planerar att börja bygga 2025 och år 2030 ska tågen kunna starta trafiken på sträckan, säger Petr Provazník, projektledare för höghastighetslinjer inom SŽDC, till de lokala medierna.

Byggandet av höghastighetslinjen Ostrava - Přerov - Brno är en del av en stor utvecklingsplan, som omfattar hela det tjeckiska järnvägsnätet. Planen godkändes av landets regering redan i maj 2017. Enligt planen kommer fem höghastighetskorridorer att byggas i Tjeckiska Republiken.

Den första höghastighetskorridoren kommer att ansluta Prag till Brno och Ostrava. I framtiden skulle den kunna förlängas till den polska staden Katowice.

De andra korridorerna kan också att användas för gränsöverskridande trafik till grannländerna: från Brno via Brečlav till Wien (Österrike) och Bratislava (Slovakien), från Prag via Plzeň (Pilsen) till München (Tyskland), från Prag via Ústí nad Labem till Dresden och från Prag till Wroclaw (Polen).

Den totala investeringen som krävs för dessa projekt uppskattas till över 25 miljarder euro.