Ett spårvägssystem i Finlands tredje största stad, Tammerfors, har studerats sedan 2001, som en del av en regional lösning för kollektivtrafik vid sidan järnvägs- och bussalternativ. Till skillnad från Åbo, en annan finländsk stad som planerar en ny spårväg, har Tammerfors inte haft spårväg tidigare. Spårväg i Tammerfors studerades allvarligt mellan 1907 och 1929, men planerna föll på det höga priset.
2007 presenterades en rapport ("TASE 2025") som förordade spårvägar längs Tammerfors stora infartsleder, i riktning mot förorterna Vuores och Hervanta i fas 1 (2015), Lielahti och Lentävänniemi i fas 2 (2015-2025), med länkar till Koilliskeskus, Ojala-Lamminrahka och Birkala i fas 3 (efter 2025).
Utöver spårvägen rekommenderade studien skapandet av en pendeltågslinje som utnyttjar redan befintliga järnvägslinjer, samt förbättringar i befintliga bussförbindelser i områden som saknar spårförbindelser. Enligt dessa rekommendationer skulle de första spårvägssträckningarna öppnas under 2015.
Längden på den föreslagna spårvägen skulle vara 17,6 km i fas 1, 24,2 km i fas 2 och 43 km i fas 3. Den totala kostnaden för systemet skulle vara 298 miljoner euro. Spårvägen väntas generera cirka 10 miljoner euro i årlig vinst, medan det nuvarande bussbaserade systemet genererar genomsnittliga förluster på 10 miljoner euro varje år.
En delrapport från 5 mars 2009 föreslog fyra olika alternativ för den framtida utvecklingen av kollektivtrafiken i Tammerfors, som alla inkluderar förverkligandet av en spårväg. Den första fasen i alla fyra alternativen var densamma, medan omfattningen av senare förlängningar skiljer sig åt.
Staden Tammerfors begärde tidigare i år ett anbud från konsulter med erfarenhet av att utforma spårvägssystem. När det är klart beslutar Tammerfors kommunfullmäktige om huruvida man ska gå vidare med byggandet av en spårväg.