Rederiet MacAndrews tar tåget

Från vänster: Nicklas Romell Chief Commercial Officer i Helsingborgs Hamn, Jan Stråe Commercial Manager Scandinavia på MacAndrews och Jonas Börjesson Strategic Account Manager på Green Cargo. Foto: Helsingborgs Hamn

Rederiet MacAndrews kompletterar sin sjöfraktverksamhet med tågtransporter i egen regi. Rederiets första tåg rullade nyligen från Helsingborgs Hamn mot destination Oslo.  

Tåget Helsingborg – Oslo är nästan 600 meter långt och kommer bland annat lastat med de varor som behövs för en lyckad taco-middag. När tåget lossats i Oslo, lastas det med tomma enheter som rullar vidare mot Hallsberg. I Hallsberg omlastas tåget för transport mot Helsingborg, den här gången med dryck som ska släcka törsten i England.

– Rederiet MacAndrews lösning med ett eget containertåg som återlastas på vägen tillbaka till Helsingborg är ett kundunikt erbjudande från ett rederi som bygger lösningar för framtiden och vi från Green Cargo är stolta över att ha fått uppdraget att bli deras partner, säger Jonas Börjesson, kundansvarig hos Green Cargo.

MacAndrews har ställt krav på såväl kapacitet, punktlighet som effektivitet och god miljöprestanda när de arbetat fram en ny logistiklösning i triangeln Helsingborg-Oslo-Hallsberg-Helsingborg.

– Vi har valt den här tåglösningen av miljöskäl men också av kostnadsskäl. Green Cargo har erbjudit oss ett kostnadseffektivt upplägg jämfört med en billösning och i och med att vi hittat återlaster för containervagnarna så är det här en optimal lösning, säger Jan Stråe från MacAndrews.

Helsingborgs Hamn har sedan ett par år ett avtal med MacAndrews som innebär att containerfartyg anlöper hamnen varje vecka.

– Vi är mycket nöjda med samarbetet med MacAndrews och genom den här tåglösningen utvecklas samarbetet med dem ytterligare. I hamnens combiterminal har vi både flexibiliteten och kapaciteten att erbjuda långsiktiga järnvägslösningar, säger Nicklas Romell från Helsingborgs Hamn.

Tåglösningen med 33 containervagnar i veckovisa transporter mellan Helsingborg – Oslo – Hallsberg – Helsingborg minskar CO2-utsläppen med nästan 95 % årligen, jämfört med om transporterna av taco-produkter och dryck skulle gått med lastbil.