Samverkande forskning ska effektivisera järnvägs-underhållet

Projektet ePilot inleddes med tester på sträckan mellan Boden och Luleå. Foto: LTU
Projektet ePilot inleddes med tester på sträckan mellan Boden och Luleå. Foto: LTU
Ramin Karim, professor och forskningsledare för ePilot på avdelningen för drift- och underhållsteknik vid Luleå Tekniska Univers
Ramin Karim, professor och forskningsledare för ePilot på avdelningen för drift- och underhållsteknik vid Luleå Tekniska Univers

På Järnvägstekniskt centrum vid Luleå tekniska universitet pågår forskning som testar nya tekniker för järnvägsunderhåll. 2014 inleddes ePilot, en långsiktig forskningssatsning med Trafikverket som initiativtagare. Genom ePilot samlas aktörer från akademi, myndighetssidan och näringslivet utifrån en gemensam målsättning: att effektivisera underhållet på de svenska järnvägarna.

ePilot, vars övergripande syfte är att öka kapaciteten, minska antalet störningar och bidra till ett mer robust och tillförlitligt transportsystem, inleddes med tester på sträckan mellan Boden och Luleå. Resultaten från teststräckan var framgångsrika, vilket lett till att LTU vill sprida projektet på nationell nivå. Just samverkan mellan akademi, myndigheter och näringsliv betraktas som en av ePilots främsta framgångsfaktorer. Den ökade samverkan mellan aktörerna i ePilot ställer även krav på ökat informationsutbyte och mer samordning i form av gemensamma IT-system

Ramverksprojekt med många delprojekt
–ePilot är ett ramverksprojekt som inrymmer ett stort antal delprojekt med varierande inriktning, såväl teknikorienterade som mer organisatoriskt präglade forskningsprojekt som analyserar samverkansprocesser mellan olika aktörer som är involverade i järnvägsunderhållet, säger Ramin Karim, professor och forskningsledare för ePilot på avdelningen för drift- och underhållsteknik vid Luleå Tekniska Universitet.

– Vi har föreslagit tre nationella ”järnvägsnoder” där testverksamhet ska inledas under det kommande året. Dessa järnvägsnoder ska koordineras och samverka via en gemensam ”järnvägshubb”. Diskussioner med noderna pågår fortfarande, vilket innebär att de inte är officiella än men de representerar en geografisk och tågtrafikmässig mångfald. Noderna ska sammankopplas till en nationell e-pilotplattform. En nationell plattform möjliggör en utökad samverkan och ett intensifierat erfarenhetsutbyte mellan aktörerna, säger Ramin Karim.

Framgångsrika tester av innovativa övervakningssystem
ePilot har hittills resulterat i ett antal intressanta tekniska lösningar för järnvägsunderhåll. Några av dessa lösningar kommer att implementeras av några av de aktörer som är involverade i projektet. Det övervakningssystem som testats på bandelen mellan Boden och Luleå har exempelvis visat sig vara framgångsrikt, vilket medför goda förutsättningar att sprida tekniken även till andra delar av landet. Övervakningssystemet, som bygger på en molnbaserad teknik, underlättar bland annat planering av järnvägsunderhåll och gör det lättare att förutspå fel på både spår och tåg.

–Vi har även fått in många förfrågningar från företag som är intresserade av att använda ePilot som en plattform för samverkan, utvecklingssamarbeten och en möjlighet att sprida sina tekniska underhållslösningar, säger Ramin Karim.

Viktigt med tydliga incitament för samverkan
På sträckan mellan Luleå och Boden har man bland annat övervakat hjulen på förbipasserande tåg, vilket visar om hjulen har fått en skada som kan påverka fordonets gångegenskaper och nötningen på banan. Man har även testat mätutrustning vid spår och ombord på loken som på ett tidigt stadium kan varna om spårväxlar och kontaktledningar behöver repareras eller bytas. Dessa tekniker bidrar sammantaget till en ökad framförhållning i underhållsarbetet.

–Vi arbetar även med att utveckla incitamentsmodeller som skapar tydliga incitament för samverkan för samtliga involverade parter. Även om ny teknik som kan effektivisera järnvägsunderhållet finns tillgänglig är det nämligen inte säkert att parterna implementerar den om de saknar tydliga incitament för implementationen. Det handlar om att klargöra samverkansprocesser samt juridiska och ekonomiska rättigheter till olika tekniker, säger Ramin Karim.

Goda förutsättningar att utvecklas till Europeisk testplattform
Andra delprojekt kartlägger hur man i framtiden kan prognostisera när fel kan uppstå genom att analysera livslängd på hjul, spår och axlar, vilket minimerar risken för stillestånd.  Ett projekt fokuserar på att tillhandhålla en molnbaserad plattform för att samla in data från olika sensorer och datakällor och därefter analysera insamlade data för olika sammanhang och olika aktörers behov.

–Jag är övertygad om att ePilot så småningom kan utvecklas till en europeisk testplattform. Vi har de rätta tekniska och kompetensmässiga förutsättningarna för att göra Sverige till en ledande nation när det kommer till järnvägsunderhåll, säger Ramin Karim.