Trafikoperatören MPK Kraków har börjat testa sina nya energieffektiva spårvagnar, Solaris Tramino, på stadens spårvägslinje 1. Tekniken bygger på så kallad regenerativ bromsning med superkondensatorer som kan lagra och tillvarata bromsenergi.
Trafikoperatören MPK Kraków har börjat testa sina nya energieffektiva spårvagnar, Solaris Tramino, på stadens spårvägslinje 1. Tekniken bygger på så kallad regenerativ bromsning med superkondensatorer som kan lagra och tillvarata bromsenergi.
Efter ett års uppehåll på grund av banarbeten återupptar VR Snabbtåg trafiken till Katrineholm den...
Alstom presenterar en ny rapport med fem förslag för att påskynda utvecklingen av Sveriges järnvägssystem...
Den mobila ultraljudsvagnen SoniQ Rail Explorer har fått godkännande av DB InfraGO för inspektioner på...
Byggkonsortiet som leds av NCC avfärdar Trafikverkets anklagelser om Västlänken och kallar dem grundlösa. Enligt...
Infrakraft har tilldelats ett nytt uppdrag av Trafikverket värt drygt 317 miljoner kronor. Projektet innebär...
Mark- och miljödomstolen ställer sig bakom länsstyrelsens beslut om artskyddsdispens för spårvägens påverkan på den...
Ett internationellt konsortium bestående av Alstom, Meridiam, John Laing, RATP Dev och FCC har tecknat...
Forsen Järnväg har genomfört en omorganisation för att möta den ökande efterfrågan på hållbara järnvägslösningar...
Sommaren 2025 blev en rekordperiod för Trafikverket med fler underhållsarbeten än någonsin tidigare. Samtidigt förbättrades...
Två nya förbigångsspår ska byggas utanför Högsjö på sträckan Gnesta–Hallsberg. Satsningen ska öka kapaciteten för...
Kontaktlednings- och hjälpkraftsanläggningen på Malmbanan mellan Boden och Gällivare ska bytas ut. Projektet syftar till...