Alstom i ryskt samarbete

Foto: Alstom
Foto: Alstom

Alstom Transport och ryska Transmashholding (TMH) presenterade nyligen i Ryssland resultatet av parternas nya strategiska samarbete. Det gemensamma ”barnet”, som heter EP20, är ett robust, men energisnålt elektriskt lok, som snart sätts in i passagerartrafik. Utvecklingsarbetet, som utfördes av ett nybildat gemensamt företag, TRtrans Engineering Center, tog bara sju månader. Totala ordervärdet är cirka en miljard euro, varav Alstoms andel är 400 miljoner.

Inom några månader kommer denna första fabrikation att följas av ytterligare ett elektriskt lok. Det bär beteckningen 2ES5 och är avsett för godstransporter. Sedan Alstom Transports och Transmashholdings allians undertecknades år 2008, har parterna mottagit order på sammanlagt 700 lok för ryska järnvägarna (RZD) och för Kazakstans Järnvägar (KTZ) på totalt värde av över 3,5 miljarder euro. 

EP20 - loket presenterades för första gången vid Expo 1520, som hölls den 6-9 september i Moskva.

Lokets huvuduppgift är att transportera passagerare med en högsta hastighet på 200 km i timmen under temperaturer på minus 50 grader. Detta nya generationens lok beställdes av ryska järnvägen också med tanke på 2014 års Olympiska spel, som arrangeras i den ryska semesterorten Sotchi.

När chefen för TRTrans, Alstom Transports och Transmashholdings gemensamma designföretag, Pietro Silvestro, för första gången besökte företaget NEVZs lokomotivfabrik i staden Novocherkassk under sommaren 2008 gjorde han en överraskande upptäckt. Konstruktörerna och tekniska formgivarna på företagets utvecklingsavdelning använde fortfarande papper och penna.

Detta illustrerar en del av de kulturella utmaningar som Alstom och TMH tvingades ta itu med när de inledde samarbetet inom ramen av ett joint venture.

Konstruktörerna av EP20 inspirerades av Alstoms senaste lokmodell, Prima II och av de ryska modeller, som var designade och tillverkade av TMH. Ändå kan EP20 inte betecknas som en enkel anpassning av befintliga modeller. Detta kraftiga lok har utvecklats speciellt för marknaden inom området som tidigare var Sovjetunion. Samtidigt erbjuder loket, enligt tillverkarna, allra senaste inom tekniken. 

EP20 är första passagerarelok (Bobobo) med trippelboggi, som kan köras i hastigheter upp till 200 km i timmen på de båda spänningsystemen som används i Ryssland. Dess asynkronmotor har en effekt på 7200 kW, vilket gör EP20 till ett av världens starkaste passagerarlok.

Lokets komponenter lämpar sig för extrema förhållanden i och med att all känslig utrustning har försetts med ett eget värmesystem. EP20 är också det första ryska loket som har en elektronisk hytt innehållande utrustning för körteknik, fjärrservicediagnos, fjärrunderhåll och centraliserad data. 

Utformningen av EO20s förarhytt fyller senaste ergonomiska och andra säkerhetskrav inklusive elektriska vindrutetorkare och rörliga säkerhetsköldar på sidorutorna. Loket har försetts även med LED- strålkastare och bakljus och eluppvärmda backspeglar för att klara sikten i hårt väder. Hytten är innesluten i en säkerhetsbur med stålstomme, med krocksäkra element, som bidrar till att kroppen kan absorbera upp till 4 MJ i händelse av en kollision.

Lokets högeffektiva driftsystem möjliggör också en betydande minskning av elförbrukningen. Ingenjörer från två av Alstoms partnerföretag har medverkat i tillverkningen av EP20. Ingenjörerna har fått assistans av Alstom andra arbetsteam i Belfort, Tarbes, Le Creusot, Ornans och Villeurbanne i Frankrike och i belgiska Charleroi. 

TMHs team har i sin tur har bidragit till EP20 med företagets oöverträffade kunskaper om verkligt hårda vinterförhållanden och om normer som reglerar Rysslands 1520 mm spårviddsmarknad. 

Alstoms anläggningar vid Tarbes och Belfort levererar all högspänningsutrustning inklusive motorer, brytare och de viktigaste transformatorerna samt styrsystemet för de första 36 stycken EP20 lok, som enligt planerna kommer att levereras till RZD mellan 2012 och 2013. 

Andra komponenter, inklusive boggier, kommer att produceras av TMH och själva loket monteras vid fabriken i Novocherkassk.  EP20 kommer att följas av elektriska godslokomotivet 2ES5, varav 400 stycken har redan beställts av RZD. Dessutom kommer parterna att leverera 295 elektriska passagerar- och godslok till Kazakstans Järnvägar (KTZ) under de närmaste åren. De kommer att monteras i en fabrik i Kazakstans huvudstad Astana och kommer att vara i drift 2012.