Snabbare mellan polska storstäder

Pendolinotåget uppställt vid Krakow Centralstation. Foto: Christer Wiik
Det första Pendolinotåget rullar in på Warzawas Centralstation. Det ska vidare härifrån mot Gdansk/Gdynia. Foto: Christer Wiik
Interiör från Alstoms Pendolino EIC Premium.Foto: Christer Wiik

I helgen kunde Polens nya Pendolinotåg äntligen sättas i kommersiell trafik. Med en topphastighet om 250 kilometer i timmen, kan nu tågrestiderna mellan Polens största städer minskas rejält. Järnvägsnyheter var på plats i premiärtåget som rullade ut från Warzawas Centralstation och som hade Krakow som slutdestination.

Bakom satsningen för att utveckla ett semi-höghastighetssystem i Polen står landets största järnvägsföretag PKP Intercity, som år 2011 tog beslut om att införskaffa 20 nya tågsätt av Alstoms Pendolinotåg EIC Premium, tågen med det karaktäristiska utseendet med spetsig nosfront. Alstoms Pendolinotåg, som finns i en mängd olika modeller, trafikerar i dag i 14 länder och är i synnerhet verksamt i Europa, där tåget löper över sju landgränser mellan kontinentens storstäder. Huvudtillverkningen av tågen sker i Alstoms ”Pendolinocenter” i italienska Savigliano, nära Turin.

I och med Polens nya tågsatsning finns det nu semihöghastighetståg mellan Gdynia/Gdansk i norr, Wroclaw i väster samt Katowice och Krakow i söder - alla sträckor passerar huvudstaden Warzawa, som är ett järnvägsnav i mitten av landet. Den största restidsförkortningen som nu kan ske med de nya Pendolinotågen är den mellan städerna Gdansk-Katowice som nu kan ske på 5 timmar och 46 minuter mot tidigare 9 timmar och 25 minuter.

Läs mer om Polens Pendolinotåg i Nordisk Infrastruktur Nr.1 2015