Samres AB får uppdraget att hantera de cirka 450 000 inkommande samtal och 100 000 resegarantiärenden Västtrafik får varje år. Samres behåller samtidigt uppdraget att driva Västrafiks beställningscentral för anropstyrd trafik.
Den första delen i Västtrafiks upphandling rör kundservice och det står nu klart att det blir Samres som kommer att sköta den funktion på Västtrafiks kundservice som tar emot inkommande samtal och hanterar rutinärenden.
Den del av kundservice som arbetar med utredning av mer komplicerade kundärenden kommer fortsatt att vara kvar hos Västtrafik. Genom att lägga ut hanteringen av rutinärenden på entreprenad kan Västtrafik effektivisera verksamheten och frigöra resurser för att utveckla servicen till kunderna ytterligare.
– Samres har stor erfarenhet av den här typen av uppdrag och det innebär att våra kunder får fortsatt god service. Samtidigt som vi kan fokusera på att förbättra vår störningsinformation och utveckla hanteringen av komplexa kundärenden, säger Mikael Olsson, trafikchef Västtrafik.
Verksamheten berör ett 10-tal kundkommunikatörer som finns i Göteborg och Uddevalla. Västtrafiks anställda kommer att få erbjudande om anställning hos Samres.
Den andra delen av upphandlingen berör Västtrafiks beställningscentral för anropstyrd trafik dit resenärerna vänder sig sig när de ska beställa sin resa. Samres sköter sedan tidigare det uppdraget via sina verksamheter i Falköping, Estland och Moldavien.