Förändrade resevillkor inom Resplus

Foto: Samtrafiken
Foto: Samtrafiken

Samtrafiken har förändrat och förbättrat villkoren för Resplus-biljetter. Förändringarna ska innebära tydligare villkor för resenären och ett förbättrat gemensamt erbjudande från trafikföretagen inom Resplus.

En Resplus-resa kan köpas på ett försäljningsställe men spänna över flera trafikföretag. Det är en hela vägen-biljett som ser till att resenären kommer fram till sin slutdestination och får hela resan i en och samma bokning. I Resplus-samarbetet ingår över 50 trafikföretag i Sverige som binder ihop över 3500 orter. De nya resevillkoren för Resplus, som trädde i kraft den 1 januari, förtydligar rättigheterna för resenärer och gör resandet ännu tryggare.

– Vi har märkt att många inte känner till resevillkoren och vad man faktiskt har rätt till som Resplus-resenär. Därför har vi nu sett till att de nya villkoren är förenklade och tydligare, säger Laila Berkhahn, tjänsteansvarig för biljettsamverkan på Samtrafiken.

Trafikföretagens generella skyldigheter i de nya resevillkoren är exempelvis att informera före resa, ansvara för att den resande kommer fram enligt det som avtalats på biljetten, ansvar för person- och sakskada och ansvar för assistans vid trafikstörning.

– Till exempel  framgår det när resenären kan ha rätt till återbetalning och vilken part resenären ska vända sig till med ersättningskrav, säger Laila Berkhahn.

Sedan den 1 januari har villkoren i Resplus också anpassat, enligt EG-direktiv, när kunden har rätt till assistans. Varje år utförs cirka 3,5 miljoner resor med Resplus. Samtrafiken, som är ett tjänsteutvecklingsföretag för kollektivtrafiken i Sverige, tar tillsammans med trafikföretagen fram tjänster och riktlinjer för att öka det kollektiva resandet i Sverige.