S kräver samlat ansvar för järnvägsunderhåll

Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven mötte pressen vid järnvägen i Sundbyberg. Foto: Christer Wiik

Den 22 januari, presenterade Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven och Anders Ygeman, ordförande i Trafikutskottet, nya förslag för förbättringar av järnvägsunderhållet. Sammanfattningsvis föreslår partiet att staten tar ett samlat ansvar för allt underhåll. 

Nyligen har två allvarliga urspårningar med godståg skett strax söder om Stockholms central, en av landets mest trafikerade järnvägssträckor. Riksrevisionen, liksom regeringens egen järnvägsutredare belyser att Trafikverket inte har tillräcklig kunskap om skicket på de egna banorna.

- Järnvägens kris går ut över jobben. Såväl arbetspendling som industrins godstransporter drabbas. Det handlar om Sveriges framtid. En väl fungerande järnväg är en förutsättning för att nå vårt mål om att Sverige ska ha EU:s lägsta arbetslöshet år 2020, säger Stefan Löfven som hade en pressträff tillsammans med Anders Ygeman, ordförande i riksdagens Trafikutskott vid Infranords lokaler intill järnvägsspåret i Sundbyberg.

- Riksrevisionen påpekar att Trafikverket inte har tillräcklig kompetens att se att underentreprenörernas jobb har blivit rätt utfört. Men Trafikverket måste ta på sig helhetsansvaret, ett samlat ansvar för allt järnvägsunderhåll, säger Löfven som också riktar kritik mot upphandlingsförfarandet.

- Det är viktigt att man inte bara tittar på lägsta pris vid upphandling.

Socialdemokraterna sammanfattar sina förslag om bättre järnvägsunderhåll i tre punkter:

* Underhållsenhet inom Trafikverket. Det statliga aktiebolaget Infranord bör successivt omvandlas till en underhållsenhet inom Trafikverket. Underhållskontrakt bör i takt med att de löper ut överföras till denna nya enhet. I regel upphandlas ett kontrakt på fem år. Det finns i dag omkring 35 kontrakt för järnvägsunderhåll. Om Trafikverket bedömer att ett underhållsprojekt eller delar av ett projekt bör upphandlas så står det verket fritt att göra det.

* Skärpt tillsyn. Redan nu vill vi skärpa tillsynen av järnvägen. Trafikverket måste snabbt bygga upp kompetens för att inspektera säkerheten på de egna banorna och inspektera kvaliteten på entreprenörernas arbete. I dag är det entreprenörerna själva som inspekterar kvaliteten på det egna arbetet. Det är en unik och osäker lösning. Säkerheten på järnvägen måste ha högsta prioritet. 

* Meddelarfrihet. Meddelarfriheten hos de anställda i järnvägsbranschen måste ha central funktion för att öka säkerheten. I eventuella nya kontrakt för privata järnvägsentreprenörer måste meddelarfriheten skrivas in. Alla som jobbar med järnvägen måste kunna slå larm om säkerhetsbrister.