SJs trafikinformations-sms till resenärerna utvidgas till flera sträckor i Mälardalen. Samtidigt utvecklas tjänsten och förbättras.
Från och med den 8 januari kan även resenärer på sträckorna Linköping-Stockholm-Gävle och Hallsberg-Katrineholm-Flen-Södertälje-Stockholm (Sörmlandspilen) få realtidsinformation om tågtrafiken via sms. Tjänsten innebär aktuell information om störningar, förseningar och komfortförändringar direkt i mobiltelefonen.
Sms-tjänsten utvecklas och förbättras även med fler valmöjligheter:
· Möjlighet att prenumerera på information om ett visst tåg.(Tidigare kunde man enbart välja sträcka och tidsintervall)
· Möjlighet att få information enbart för delsträcka (Tidigare hel sträcka)
· Möjlighet att få information om 1 klassvagn flyttas eller ställs in.
– Det här ger möjlighet att göra mer riktade utskick. Vi kan informera de resenärer som faktiskt är drabbade av störningen, och de som inte berörs blir inte kontaktade i onödan, säger Camilla Hellgren, chef Kundbemötande på SJ Trafikledning.
Resenärer i 2 klass behöver till exempel inte information om 1 klassvagnen ställs in, och resenärer som reser en del av en längre sträcka slipper få information om störningar som har skett efter att de stigit av tåget.
Sedan tidigare finns prenumerationstjänsten på Uppsala-Stockholm, Örebro-Västerås-Stockholm, Eskilstuna-Stockholm och Nyköping-Stockholm.
– Våra resenärer är nöjda med sms-servicen. Det känns bra att vi nu kan erbjuda både fler sträckor och bättre funktionalitet, säger Camilla Hellgren.