Snabbare tågunderhåll i norra Finland

Foto: VR/Leif Rosnell
Foto: VR/Leif Rosnell

VR:s nya depå i Uleåborg kommer i fortsättningen att fungera som bas för tågtrafiken i Norra Finland. Den moderna depån gör kvaliteten på underhållet bättre och snabbare och gör därmed även tågtrafiken punktligare. 


Under vintern går det att smälta bort snö och is från tågen i den nya depån i Uleåborg. Det går också att underhålla och reparera Pendolino- och InterCity-tåg i depån. Dessutom flyttar underhållet av Norra Finlands blåa regionaltåg till Uleåborg från Åbo. 
– Behovet av underhåll kommer att öka i Norra Finland. Tågtrafiken till Uleåborg kommer att öka när grundförbättringen av Österbottenbanan är klar. Helsingfors–Uleåborg kommer att vara Pendolino-tågens huvudförbindelse, berättar VR Groups verkställande direktör Mikael Aro.
Personalen kommer att kunna arbeta i moderna utrymmen, där man i fortsättningen även kommer att sköta om det så kallade operationsunderhållet: städa tågen, fylla på vattentankarna, tömma avloppstankarna och fylla på cateringutbudet. 
Byggandet av den nya depån i Uleåborg inleddes i juni 2012. Helheten omfattar tåg-, service- och körhallar med en sammanlagd yta på cirka 17 500 m². De nya utrymmena är dimensionerade för allt som allt 300 arbetstagare. 
– Kostnaderna för bygget var cirka 50 miljoner euro. Det är möjligt att göra så stora investeringar som depåprojektet i Uleåborg tack vare VR:s reformer och förbättrade lönsamhet, konstaterar Mikael Aro. 
I depåprojektet har man också beaktat miljöperspektiven i stor omfattning. Man använder energieffektiv led-belysning i lokalerna. Dessutom återvinner man vatten när man tinar upp tågen och använder förnybar jordvärme för att värma upp depån.