EXPOTUNNEL i Bologna har inletts

Expotunnel, som är en av Europas största mässor enbart ägnad åt tunnelbygge, inleddes den 17 oktober i Bologna. Foto: Markku Björkman
Expotunnel, som är en av Europas största mässor enbart ägnad åt tunnelbygge, inleddes den 17 oktober i Bologna. Foto: Markku Björkman
”Vi måste hushålla bättre med våra finansiella resurser och rikta fokus på internationella projekt som gynnar även oss”, sade Mauro Moretti under en paneldiskussion. Foto: Markku Björkman
”Vi måste hushålla bättre med våra finansiella resurser och rikta fokus på internationella projekt som gynnar även oss”, sade Mauro Moretti under en paneldiskussion. Foto: Markku Björkman

Det var många brännande frågor som togs upp på Bolognas tunnelmässa EXPOTUNNEL och dess inledande konferens redan under första dagen.

Tunnelbyggen och snabbtåg hör ihop framförallt i södra Europa. Frågan är dock hur dessa dyra projekt kan förverkligas under den pågående lågkonjunkturen i denna del av Europa. En snabbare förbindelse mellan Spanien och Frankrike genom Pyrenéerna har länge planerats. Där anses långa tunnlar på stort djup ha en viktig funktion när det gäller att skona bergtrakternas unika flora och fauna.

Under den ekonomiska krisen har Italien hamnat på efterkälken när det gäller utbyggnad av infrastruktur. Detta enligt chefen för landets näringslivsförbund, Squinzi. Ett annat problem är enligt honom byråkratin, som försvårar och fördröjer otaliga nödvändiga projekt. Chefen för italienska järnvägsbolaget SF, Mauro Moretti, försökte dock dämpa kritiken mot regeringen.

– Vi får inte blanda ihop Italien med Spanien eller Frankrike när det gäller bedöma nödvändigheten av vidare utbyggnad av snabbtågssträckor. Det gäller oavsett om de dras under eller ovan jord. Terrängen är avgörande från fall till fall. För Italiens del gäller det att förbättra kvaliteten på järnvägen. Vi har redan ett betydligt bättre och mera komplett säkerhetssystem än till exempel Kina. Det finns de som till och med demonstrerar och kräver en snabbtågslinje mellan Rom och Pescara. Den sistnämnda staden har 100 000 invånare. Vi måste hushålla bättre med våra finansiella resurser och rikta fokus på internationella projekt som gynnar även oss. Dit hör exempelvis en snabb förbindelse mellan Östersjön och Adriatiska havet genom baltiska länder och Polen, sade Mauro Moretti, under en paneldiskussion.