Enklare biljettköp i mobilen

Foto: SJ AB

Under hösten inför SJ flera önskade förbättringar som förenklar biljettköpen.

– Vi gör det enklare att köpa flera resor vid samma tillfälle, framförallt för att förenkla köp av tur- och returresor som många önskat.  En annan nyhet är att vi förenklar sökning av ”vaneresor” genom att vi sparar tidigare genomförda köp i mobilen, säger Maria Björck, koordinator för e-distribution på SJ.

En annan kundförbättrande åtgärd är att resenärerna via mobilen nu kan välja hur och var de önskar sitta ombord på tåget, exempelvis om man vill ha en plats med bord eller resa med ett husdjur.

När SJ för knappt ett år sedan införde möjligheten av köp av Sista minuten-biljetter tog försäljning fart. Efter en månad var närmare var tionde biljett en Sista minuten-biljett och försäljningen fortsätter att öka.

– Vi vill nå både affärsresenärer och privatkonsumenter. Idag är det framförallt resor i närtid som kunderna efterfrågar via mobilsajten, resorna som köps består till 75 procent av resor med avresa samma eller nästa dag.

– Sajten presenterar alltid det bästa priset baserat på resenären, exempelvis ges om möjligt sistaminuten-pris automatiskt för en student. Resenären kan också boka om- och avboka sin resa samt skicka om sin mobilbiljett.  Ytterligare en fördel är att SJ Prio-medlemmar ser poängen direkt på startsidan och enkelt kan efterregistrera köpen så att man får sina poäng.

Mobilsajten fungerar också för personer med synnedsättning som oftast bokar via dator med hjälp av en uppläsningsfunktion. Resenären kan också boka om- och avboka sin resa och hitta kontaktinformation till SJ.