Norrbotniabanan har lämnat in en ansökan till regeringen med syfte att söka planeringspengar från TEN-T gällande sträckan Umeå-Dåva. Om regeringen stödjer ansökan kommer den att få gå vidare till EU för prövning.
–  Förutom att det brådskar  med att komma igång med Norrbotniabanans  första 10 km innebär också  ansökan att Sverige tydligt visar sin vilja  att genomföra utbyggnaden i  Botniska korridoren, säger Lorentz  Andersson ordförande för  Norrbotniabanan AB.
 
Än en gång prövar  Norrbotniabanan att  söka pengar för planeringen av Norrbotniabanans  första 10 kilometer. Sträckan  finns sedan tidigare prioriterad i den statliga  planeringen i de så kallade Länstransportplanerna både för Västerbotten  och för Norrbotten med 20  respektive 80 miljoner kronor. Detta för att  säkra att spåret, om det  byggs i förtid, får nybyggnadsstandard om det  sammanfaller med NBBs  dragning. Sedan våren 2012 är järnvägsutredningen  klar för sträckan  Umeå-Robertsfors och det är klart att sträckan Umeå-  Dåva sammanfaller  med Norrbotniabanans dragning. Planeringskostanden  för sträckan uppgår  till 39 miljoner kronor och skulle, om ansökan  godtas, delas mellan  Norrbotniabanan AB och medel från TEN-T.
 
–  Vi har lagt ner  mycket kraft och arbete i järnvägsutredningen för att  Norrbotniabanans  dragning skall kunna nyttjas även till Dåva  företagspark, säger  kommunalrådet Lennart Holmberg. Dåva värmekraftverk  är belägen 10 kilometer nordost om Umeå. Hit  transporteras årligen bränsle med cirka 10 000  långtradare för att  producera den allra största delen av fjärrvärmen  som används i Umeå och  Holmsund samt också el till mer än 10 000  villor.
 
Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm skriver att man bör   överväga planering för en tidig anslutning till Dåvamyrans   industriområde, som en del av den långsiktiga lösningen.
   
- Om   Umeå och regionen skall kunna vara med och konkurrera i den pågående   energiomställningen och hantera de volymer som kommer att behövas i   framtiden, är det en förutsättning att logistiken till Dåva företagspark   kompletteras med en järnvägsförbindelse, säger Lennart Holmlund.   En järnvägsanslutning skulle innebära stora utvecklingsmöjligheter för   verksamheterna inom Dåvaområdet. Då skulle norra Sveriges största   bioenergibaserade kraftvärmeverk i Dåva få miljövänliga transporter, som   samtidigt möjliggör ett ökat inflöde av transporter med nästan 30 procent   samt öppna möjlighet att utveckla Dåva företagspark.
 
– Det här   är ett projekt som vi arbetar med över partigränserna då det är mycket viktigt gemensamt  intresse.  Vid ett möte hade vi möjlighet att informera  Infrastrukturminister  Catharina Elmsäter-Svärd. Vid mötet med  Infrastrukturministern fick vi också möjlighet att lämna  över en  skrivelse från Handelskamrarna i Norrbotten och Västerbotten med  en  uppmaning om att söka TEN-T medel för planeringen av den första  etappen  av Norrbotniabanan mellan Umeå-Dåva.
 
Regeringen kommer senare att ta  ställning  till om man kommer att stödja ansökan, vilket är en  förutsättning för  att den skall kunna gå vidare till EU.
 
Det är  andra gången som  Norrbotniabanan går in med en ansökan om  planeringspengar för sträckan  Umeå-Dåva. Men förra året valde regeringen  att inte stödja ansökan med  skälen att sträckningen inte fanns med i  den nationella transportplanen  och att man var rädd för att föregå  miljöprövningen. I år har lagen om  byggande av järnväg förändrats med  möjligheter att gå vidare med  planeringen till och med järnvägsplanen  där banans exakta dragning  föreslås, innan miljöprövningen. Vidare pågår  också arbetet med den nya  åtgärdsplanen som sträcker sig fram till år  2025 och det finns goda  chanser att sträckningen skulle kunna  prioriteras.
 
– Vi  fortsätter med full kraft att få igenom bygget  av Norrbotniabanan, säger Lorentz Andersson ordförande  Norrbotniabanan, en sträckning  som kommer att öka i volym mellan  20-36 procent fram till 2030 men som  inte ens klarar en 5 procentig ökning. Denna brist  måste åtgärdas å det  snarast.