Nya stora projekt för Amtrak 2013

Tågbron över Niantic River. Foto: Dmcoxe

Amtrak går in i 2013 med full agenda för infrastrukturprojekt uppgraderingar och viktiga åtgärder för att skunda på utvecklingen av  höghastighetståg  för den nordöstra korridoren, NEC.

Bland projekten finns slutförandet av att ersätta klaffbron över floden Nitanic, leverans av de första enheterna av en ny order på 70 ellok och 130 enkeldäckade persontåg, utveckling av Acela Express höghastighetståg med ytterligare förbindelser med New York - Washington, samt att inleda processen för att inköp av nästagenerationens höghastighetståg.

– Amtrak fortsätter att gå frammåt och investera i projekt som ger både kortsiktiga fördelar och långsiktiga förbättringar för effektiv och tillförlitlig persontrafik, säger vd och koncernchef Joe Boardman.

Under det kommande året kommer tre korridorer, som ägs eller opereras av Amtrak , vara under olika stadier av åtgärder för att förbättra och öka spårkapaciteten. Det inkluderar Springfieldlinen i Conn, Hudsonlinjen Upstate NY och en del av NEC i New Jersy.

Dessutom räknar Amtrak att under 2013 enas med Michigan Department of Transportation om att operera och underhålla en del av den statsägda järnvägen från Kalamazoo till Dearborn, vilket skulle leda till förbättringar för att stödja hastigheten 177 kilomeret per timme.

Andra projekt under 2013 är: fortsatt planeringsarbete för att öka spår- och stationskapaciteten för Manhattans linjetrafik och pendeltåg, initiera nästagenerationens höghastighetståg, förbättra tillgänglighet på stationer enligt kraven i Americans with Disabilities Act, slutföra installationen av ”Positive Train Control” säkerhetsteknik längs NEC och Keystone korridorerna, samt att uppgradera AmtrakConnect Wi-Fi-tjänsten till 4G/LTE.

Boardman förklarade att dessa och andra projekt lägger fokus på att stärka Amtraks lönsamhet och dess strategiska mål om säkerhet och trygghet, kundfokus, anslutningsmöjligheter, miljö, energi, finansiella och organisatoriska kompetens.

Boardman menar att agendan för 2013  bygger på framgångarna från 2012 som slog rekord när det gäller kollektivresandet. 2013 var det bästa året någonsin när det gäller punktliget. Då lanserades även eTicketing nationellt och starten av den nya nordöstra regionala linjen till Norfolk, Virginia, som är en utvidgning av Downeasterlinjen till Freeport och Brunswick, Maine. Samtidigt startade höghastighetståg att trafikera linjen Lincoln Servicein Illinois och på Wolverine och Blue Water-linjerna i Michigan.