Ryska regeringen planerar att rekonstruera Baikal-Amur järnvägen

RZD

Den ryska regeringen har godkänt ett förslag om att investera upp till en biljon rubel i återuppbyggnaden av Baikal-Amur järnvägen, en bredspårig järnvägslinje som korsar östra Sibirien och den ryska Fjärran Östern.

Enligt planerna kommer ett framgångsrikt genomförande av projektet att bidra till att öka kapaciteten på järnvägen från nuvarande 20 till 50 miljoner ton gods per år.

Förutom ombyggnaden av järnvägen, förväntas en betydande del av medlen att investeras i att utveckla angränsande infrastruktur.

Enligt planerna kan Baikal-Amur järnvägen bli en alternativ väg för containertransport mellan Europa och Stillahavsområdet, även om järnvägen längs långa sträckor är enkelspårig, och lämpliga anslutningar på den östra sidan för närvarande inte finns.

Nu diskuteras också att bygga en tunnel under Tatariet-sundet till ön Sakhalin, med möjlighet till ytterligare förbindelse med en bro eller tunnel från Sakhalin till Japan. Planerna på en tunnel från fastlandet till Sachalin har tidigare diskuterats under Stalin-eran, men övergavs efter hans död.

Ett andra försök som under 2003 har också lagts på is. De nuvarande ekonomiska förhållandena gör slutförandet av tunnelprojektet tveksamt, trots att premiärminister Dmitrij Medvedev i november 2008 uttryckte sitt stöd för ett återupplivande av detta projekt.