Alla SJ 3000 levererade till Sverige

Foto: SJ

Nu börjar SJ:s tvåmiljarderssatsning närma sig målgång. I och med den sista levereransen i helgen har alla tjugo beställda nya snabbtåg leverats från Tyskland. De fyra återstående tågsätten genomför sluttester hos Bombardier i Västerås.

– De tåg vi hittills satt i trafik har gått bra och tagits emot väl av våra resenärer. En del smärre barnsjukdomar har vi självklart upptäckt, men de rättas till efterhand, säger Roger Nilsson, projektansvarig för SJ 3000.

Sundsvall var den första orten som fick tillgång till SJ 3000 i februari. Sedan dess har det nya tåget satts in på linjerna till Jönköping, Uddevalla, Östersund och inom kort även Falun/Borlänge samt Umeå och Karlstad.

– Vi räknar med att tag över och trafiksätta samtliga 20 tågsätt före årsskiftet, säger Roger Nilsson.

Provkörningarna av de nya tågen har givetvis drabbats av en del barnsjukdomar. På vissa vagnar utlöstes brandlarmet, på andra har luftkonditioneringen ibland slutat fungera eller helt enkelt fungerat för bra – så att kupéerna upplevts som kalla. Dessa problem är åtgärdade eller är på väg att åtgärdas.

De nya tågen är utrustade med det nya digitaliserade europeiska tågstyrnings- och signalsystemet ERTMS. Detta innebär snabbtågen är utrustade för att köra på de båda nybyggda järnvägssträckorna Ådalsbanan och Botniabanan.

– Trafikverket har till och med hyrt in några av våra SJ 3000 för att få hjälp med att testa sin egen del av ERTMS-systemet på de nya banorna, säger Roger Nilsson.