Dragplåster på InnoTrans - Cetrovos magiska fönster

Cetrovos interiör har utrustats med en rad avancerade tekniska funktioner, däribland fönster som kan omvandlas till pekskärmar med fulltändig internetanslutning. Foto: Markku Björkman
Cetrovo har en lätt boggiram av kolfibermaterial. Foto: Markku Björkman
Cetrovos förarkabin, där det egentligen inte behövs någon förare. Foto: Markku Björkman

Järnvägsnyheter.se på Innotrans 2018. 

Av de kinesiska tåg som uppenbarligen fick den största uppmärksamheten på InnoTrans-mässan kan nämnas CRRC:s Cetrovo. Förutom att det är 30 procent lättare än motsvarande tåg av samma storlek, erbjuds passagerarna "smart service" överallt i vagnarna.

Vagnarnas interiör har utrustats med en rad avancerade tekniska funktioner, däribland fönster som kan omvandlas till pekskärmar med fulltändig internetanslutning. Passagerarna kan se på nyheter, surfa på nätet, köpa biljetter, titta på videor och på TV-program via Cetrovos "magiska fönster".

Detta förarlösa tåg har dessutom internetaktiverade pekskärmspeglar; självrengörande säten; avancerad vibrations- och brusreduceringsteknik; ett integrerat hörapparat system; och ett luftkonditionering och belysningssystem som kan "reagera" på förändrade yttre väderleksförhållanden eller årstid med syftet att gestalta en trevligare resa.

Ding Sansan, biträdande teknisk chef från CRRC Sifang, sade på mässan att man har använt kolfiber i många av tågets delar eftersom det är det mest avancerade materialet idag. Allt från den installerade tekniken, chassin, boggieramen, till förarhyttens kabinskåp är gjorda av kolfiberkompositmaterial. Resultatet blev ett lättare tåg och mer utrymme för nya funktioner.