Abellio, Alstom, NASA och Rolls-Royce utvecklar ny hybridlösning för dieseldrivna Coradia Lint​​​​​​​

Coradia Lint ska bli elektriskt. Här i Deutsche Bahns färger. Foto: Wikimedia, kredit: Qualle

Avsiktsförklaringen, som undertecknades på årets InnoTrans-mässa, handlar om gemensamma överläggningar och förberedande åtgärder för senare montering av MTU-hybridmotorer i regionala tåg av typ Coradia Lint som är tillverkade av Alstom och som kommer att sättas i trafik på linjer i Sachsen-Anhalt, Tyskland.

Parterna planerar för upprustning av hela Coradia-flottans 54 fordon med hybridmotorer.

Den 19 september 2018 enades de fyra företagen om att genomföra tekniska genomförbarhetsstudier avseende integrativ anpassning av de hybriddrivsystem, som utvecklats av MTU, som är ett varumärke hos Rolls-Royce, med Coradia Lint-järnvägsfordon, som sedan används på linjerna Saxony-Anhalt, ett hittills helt dieseldrivet järnvägsnät i Tyskland.

De fyra partnerna har avsikt att underteckna ett kontrakt som omfattar ombyggnad av minst tre fordon när undersökningarna har avslutats framgångsrikt och finansieringen är säkerställd. För detta ändamål tecknade företagen en avsiktsförklaring på InnoTrans 2018, världens ledande mässa för järnvägs- och transportteknik.

Hybridkonverteringen förväntas minska bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen med upp till 25 procent. Dessutom kan möjligheten att köra med batteriet minska bullret i stadsområden och stationer med 75 procent.

Coria Lint används även i Sverige och en rad andra länder.