Kampanj för punktlighet vid Alnabru godsterminal

Foto: Bane NOR
Foto: Bane NOR

Punktlighet är viktigt för järnvägens kunder och för företag är det avgörande att varorna kommer fram i tid. För att förbättra punktligheten och minska antalet tågstopp har Bane NOR infört åtgärder för att förbättra punktligheten tillsammans med tågföretag och terminaloperatörer. I juni var resultatet 95 procent från Alnabru godsterminal nordöst om Oslo.



– Två initiativ som har bidragit till resultatet och som jag vill lovorda i detta sammanhang är "Punctuality Campaign" och "Lean Alnabru", säger Bane NOR:s Oskar Stenstrøm, Bane NOR:s punktlighetskampanj.



För att stimulera bättre punktlighet, körde Bane NOR sin punktlighetskampanj i maj. Kampanjen bestämdes i ett branschrådsmöte. Kampanjen baserades på rutten Alnabru - Trondheim och ett antal åtgärder lanserades. Bland annat hölls återkommande möten en gång i veckan, där punktlighet relaterade till specifika tåg togs upp och försökte lösas. Dessutom beslutades att fraktbolagen skulle få en bonus som motsvarar infrastrukturavgiften för varje tåg som kom till Trondheim i tid.

Ett av resultat av kampanjen var att punktligheten för Alnabru blev 95 procent i juni. Trots hög tillgänglighet märktes dock ingen större förändring i ankomstpunkten i Trondheim. Det beror främst på underhållsarbete på Dovrebanen och andra externa förhållanden.