Järnvägsunderhåll: Infratek får fortsatt förtroende för driftområde Stockholm Nord

Fredrik Carlsson, vd för Infratek Sverige. Foto: Infratek

Infratek Sverige AB meddelar att bolaget har tilldelats basunderhållet avseende driftområde Stockholm Nord.  Avtalet med Trafikverket gäller i fem år plus två optionsår och har ett värde på omkring 500 miljoner kronor. Avtalet gäller bandelarna Ulriksdal till Storvreta inklusive Uppsala C samt sträckan Sundbyberg till Bålsta.

─ Vi är mycket glada över att återigen ha vunnit förtroendet att få sköta basunderhållet av järnvägen för Stockholm Nord. Med det nya avtalet befäster vi vår starka position på järnvägssidan i Stockholmsregionen, säger Fredrik Carlsson, vd för Infratek Sverige.
Infratek har det nuvarande avtalet för basunderhåll Stockholm Nord. Innevarande avtal gäller till och med 2019-09-30 varefter det nya avtalet träder i kraft. Infratek har i dag även underhållsavtal för Arlandabanan och Hagalunds depå och driver ett flertal järnvägsprojekt i Stockholmsregionen, bland annat på Mälarbanan, i Hagalund, Tomteboda och Skavstaby. 

Fakta basunderhållsavtal Stockholm Nord:  
Entreprenören Infratek åtar sig att för beställarens räkning utföra underhåll på nedanstående sträckor: Bandel 429, Uppsala C-Uppsala N, km 63+844 – km 68+675 Bandel 430, (Märsta)-(Uppsala), km 37+528 – km 64+120
Bandel 433, (Ulriksdal)-Märsta, km 10+002 – km 37+528
Del av bandel 434, (Uppsala)-(Storvreta), km 0+971 – km 10+585 Del av bandel 444, (Kungsängen)-Bålsta, km 27+731 – km 48+090
Bandel 445, (Sundbyberg)-Kungsängen, km 7+843 – km 27+731
Uppdraget omfattar att vidmakthålla status fastställd vid övertagandebesiktning
Totalentreprenad.

Teknikgrenarna ban, el och signal.
Felavhjälpning dygnet runt, året runt.
Ingår gör även att utföra förebyggande åtgärder för att vidmakthålla statusen i anläggningen.
Källa: Infratek