WSP skriver storkontrakt med DSB

Foto: René Strandbygaard, DSB

Ett historiskt kontrakt har tecknats mellan statliga danska järnvägsbolaget DSB och WSP Norden. Det gäller rådgivande tjänster inom teknik och förvaltning vid anskaffning av framtida tågflotta för hela det danska järnvägsnätet. Kontraktet sträcker sig över 15 år och är värt 330 miljoner SEK. Investeringen, som har ett sammanlagt värde av 20 miljarder DKK, blir ett av Europas mest omfattande tågprojekt.

DSB:s största fordonsprojekt någonsin i dansk historia har fått namnet Fremtidens Tog och är utan tvekan en av de viktigaste upphandlingarna i järnvägsbranschen. Fremtidens Tog handlar inte bara om förvärv av nya fordon genom specifikation, design, upphandling, leverans och implementation. De rådgivande tjänsterna inkluderar även vad DSB har valt att kalla ”Derived Projects”. Dessa följdinvesteringar innefattar en serie med projekt som nya faciliteteter för underhåll, nya IT-system samt verksamhetsförändringar som kommer att behövas i och med den nya flottan och dess inverkan på samhället. Det är därför att betrakta både som ett teknik- och affärsrådgivningsprojekt.

Efter en intensiv offentlig anbudstävling meddelade DBS den 1 februari att de valt WSP som konsult med uppdrag att stödja under hela processen, vilket i praktiken innebär bemanning för ett 15-årigt kontrakt.

– Med WSP känner vi oss säkra att vi har valt en långsiktig partner med unik förmåga att kombinera strategisk och multidisciplinär teknisk rådgivning för anskaffning av tåg, följdinvesteringar och affärsförändringar, säger Jürgen Müller, Programme Director för Fremtidens Tog på DSB.

WSP Rail Advisory vann över högt ansedda internationella konkurrenter med ett anbud som kombinerar Advisory och Rolling Stock Engineering.WSP var de enda anbudsgivarna som inte behöver samarbeta med ett annat bolag för att kunna erbjuda de efterfrågade tjänsterna.

– Vi är mycket stolta och glada över att ha vunnit detta prestigeprojekt. Det är värt att notera att vi vann på kvalitet, inte pris. Det visar på styrkan i två huvudlinjer i WSP Nordics strategi de senaste åren; Rail Advisorys tillväxt och skapandet av ett starkt ingenjörsteam inom järnvägsfordon, säger Magnus Meyer, VD WSP Norden.