Banedanmark elektrifierar sträckan Roskilde och Kalundborg

Karta: Banedanmark

Elektrifiering gör det möjligt att använda moderna tåg

Banedanmark är i färd med att undersöka förutsättningatna för att elektrifiera sträckan mellan Roskilde och Kalundborg. Sträckan mellan Roskilde och Kalundborg är 79 kilometer lång. I samband med elektrifieringen kommer man att sätta upp kontaktledningsmaster.

– Masterna kommer att stå med mellan 80 och 100 meters mellanrum. För att göra plats för kontaktledningssystemet kommer det bara att bli nödvändigt att bygga om tre broar. Vid övriga 12 broar är det bästa alternativet att sänka spåren, säger projektledaren René Juul Clausen.

Slutligen byggs två depåer Tølløse och Kalundborg och två transformatorstationer vid Regstrup och Jyderup.

Elektrifiering av banan gör det möjligt att använda moderna elektriska tåg som accelererar och bromsar snabbare och därmed kan bidra till att minska restiden. Eltåg avger inga dieselpartiklar och är därför bättre för miljön.