Siemens levererar fem ellok till GySEV

En tidigare modell av Vectron vid Budapeststationen Ferencváros. Foto kredit: Szalay3

Ungersk - österrikiska järnvägsoperatören GySEV, som bedriver gränsöverskridande tågtrafik, har undertecknat ett kontrakt med Siemens om leverans av fem lokomotiv typ Vectron, med en option på ytterligare fyra. Beställningen, som offentliggjordes den 17 mars omfattar tre ellok med trippelsystem och två lok med dual-system.

Loken, som kommer att förses med ETCS-utrustning med klass 2, är anpassade för användning i Österrike, Kroatien, Tjeckien, Tyskland, Rumänien, Serbien och Slovakien. De förväntas träda tjänst under kommande sommar.  Till en början sätts de in på internationella fraktrutter och senare i passagerartrafiken på intercitysträckor från Budapest till de ungerska städerna Sopron och Szombathely.

Ordern finansieras med en kredit på 40 miljoner euro från Europeiska investeringsbanken. Lånet garanteras till 80 procent av staten och till 20 procent av OTP Bank.

År 2010 presenterade tyska Siemens AG denna nya loktyp till den så kallade EuroSprinter-familjen. Lokserien fick namnet Vectron och litterat 193. Loktypen offererades i olika varianter och har en toppfart på 200 km/h.

Samma år beställde Railpool sex lok för att användas i Österrike och Tyskland. 2012 provkördes ett av Siemens provlok i Sverige för att få den godkänd i trafik. Skandinaviska Jernbanor hyrde i december 2013 två lok av Railpool som kom att användas i Blå Tåget. Sedan 2016 används tre stycken Vectron av Transdev som dragkraft i "Snälltåget".