CityLink-hybrid till tyska Chemnitz

CityLink, som är tåg och spårvagn i ett, kan köras i två motsatta väderstreck. Foto: Markku Björkman

Skräddarsytt ekipage för spår- och järnväg. Vossloh Kiepes och Vosslohs avdelning för spårfordon demonstrerade en mellanform av spårvagn och tåg på Innotrans.  Tillverkarna håller på att leverera detta nya ”spårvagnståg” CityLink för Verkehrsverbund Landkreis Mittelsachsen GmbH. CityLink är utrustade med driftsäkra, state-of-the-art elektrisk dragkraft och reglerteknik från Vossloh Kiepe.

Dessutom är de anpassade till infrastrukturen och egenskaperna i staden Chemnitz i östra Tyskland.  Dessutom kommer CityLink- spårvagnståget att sättas in i trafiken även i den omgivande regionen enligt så kallade "Chemnitz modellen".

Vosslohs nya lågt byggda spårvagn med tågets egenskaper är enligt tillverkaren anpassade för kollektivtrafiken i regionala, medelstora städer eftersom de kan användas som spårvagnar i staden och som en förbindande länk inom befintlig järnvägsstruktur. Därmed elimineras behovet av att sätta in ”riktiga” tåg i trafiken.

Denna dubbelriktade enhet har luftfjädring för bättre passagerarkomfort. CityLink är 37,2 meter lång och 2,65 meter bred samt 3.85 meter hög. Sittplatser finns det för 87 personer och 141 för stående passagerare och 2 platser för rullstolar.

Citylink- fordon är utrustade med en strömavtagare för 600/750V vid drift och med två 6-cylindriga dieseluppsättningar med AdBlue teknologi, som garanterar rörligheten på nätets järnvägsavsnitt. Enheten uppfyller, underströk tillverkaren på Innotrans, de ökande kraven på rörlighet och åkkomfort och ger ett betydande bidrag till bättre kommunikationer och höjer kvalitén på service.