Nytt dubbelspår mellan Göteborg och Alingsås

Foto: SJ

Ett nytt dubbelspår mellan Göteborg och Alingsås kommer till stor del att gå i tunnlar i en helt ny sträckning. Det rapporterar Partille Tidning.

Men det är fortfarande oklart när det blir verklighet. Frågan om fler spår på Västra stambanan har åter blivit aktuell i samband med utredningarna kring en ny höghastighetsjärnväg och den så kallade Sverigeförhandlingen.

I förra veckan presenterade Trafikverket en ny kalkyl för höghastighetstågen mellan Stockholm och Göteborg respektive Malmö. Summan på 230 miljarder är en bantning med tio procent. Den nya banan till Göteborg är tänkt att gå via Jönköping och Borås, men vad politikerna till slut bestämmer sig för påverkar också Västra stambanan genom Västergötland.

Trafikverket har på regeringens uppdrag studerat förutsättningar och kostnader för en uppgradering av både Västra och Södra stambanorna. En rapport om det presenterades också i förra veckan. I den framgår ett par saker som är extra intressanta för boende och pendlare i vårt område.

För det första verkar nu huvudalternativet för fyrspår mellan Kåhög i Partille och nästan fram till Alingsås vara att bygga en helt ny dubbelspårig järnväg i ny sträckning, ”till stor del i tunnlar” som det står i rapporten. Det förefaller alltså vara det alternativ norr om Aspen som Järnvägsföreningen i Lerum har slagits för i många år. Utbyggnad till fyrspår i befintlig sträcka ska bara göras två kilometer i Partille och en kilometer vid infarten till Alingsås.