De gestaltar Gula linjen

Från vänster: Axel Lieber (inges idee), Åsa jungnelius, Pia Törnell. Foto: Anna Molander

Nyligen blev det klart vilka konstnärer som ska få arbeta med den konstnärliga gestaltningen av Stockholms nya tunnelbana. Den konstnärliga gestaltningen av den Gula linjen, som omfattar stationerna Odenplan, Hagastaden och Arenastaden, har tilldelats Pia Törnell, Åsa Jungnelius och konstgruppen inges idee. Det meddelar Stockholms läns landsting, SLL

Varje ny station ska få ett unikt uttryck som också bidrar till att öka tryggheten och orienterbarheten för resenärerna. Keramikern och formgivaren Pia Törnell kommer att utforma station Odenplan med sitt konstverk Intonationer - linjer och ljus. När hon arbetade fram sitt förslag inspirerades hon av ljuset och den enorma rumsligheten i äldre tiders järnvägsstationer i Europa och i stora tempel och katedraler.– Jag har kombinerat ett ljus- och skuggspel med linjernas rytm i olika mönsterbilder. Jag vill skapa en ljus, lätt rymd nere i berget, säger Pia Törnell.

Station Hagastaden kommer gestaltas av konstnären Åsa Jungnelius.  Hennes bidrag heter Snäckan och är helt enkelt en gigantisk snäcka som man går in i. I mitten, på plattformen, möter man en pärla.–Det känns omtumlande och väldigt roligt att få jobba med en plats som man vet att väldigt många kommer att vara i. Min Snäcka kan läsas som en hyllning till moderskapet, men också till vänskapen, faderskapet och omhändertagandet och kollektivets värnande av de många, säger Åsa Jungnelius.

I Arenastaden kommer stationsmiljön att prydas av Skylines, skapat av det tyska konstnärskollektivet inges idee. Gruppen är känd av Solnaborna sedan tidigare. 2014 invigdes den rosarandiga karamelliknande skulpturen DANDY i Frösunda. Axel Lieber, en av de fyra konstnärerna i gruppen berättar att grundidén till Skylines är ett foto av ett höghus, uppdelat i större pixlar.–Inspirationen har vi hämtat från den tidiga modernismen och den moderna storstaden. Utsmyckningen triggar igång en återkoppling till dessa utopiska och futuristiska stadsfantasier. På så vis förankras dagens tunnelbana i de konstnärliga och tekniska visioner som präglade dess uppkomst. Det pixliga mönstret har också likheter med dataspelmiljöer, säger Axel Lieber.