Stark tillväxt för Inlandsbanan

Foto: Inlandsbanan AB

Att skapa en daglig tågförbindelse mellan Stockholm och Vemdalen var en satsning som ingen trodde på från början, idag kan man se tillbaka på en fantastisk utveckling. Mest ökar passagerarantalet på nattåget från Malmö via Stockholm till Röjan Vemdalen. Jämfört med motsvarande tid i fjol ligger ökningen på 45 procent.

 - Satsningen på nattåg till Vemdalen börjar nu bli känd i södra Sverige, vilket bekräftas av den kraftiga resandeökningen säger Marco Andersson, Marknadschef på Snälltåget. Vi vet också att det fortfarande finns en stor potential att få fler att upptäcka Vemdalen som destination och hur enkelt och bekvämt det är att ta nattåget till Vemdalen.

Under de senaste 10 åren har det investerats omkring 2 miljarder inom destination Vemdalens tre skidområden Klövsjö/Storhogna, Vemdalsskalet och Björnrike.

- Utslaget över de senaste 10 åren har tillväxten i destinationens ekonomiska motor som är utförsåkningen, snittat ca + 10 % per år. Vilket är bättre än tillväxten i Kina, säger Torgny Svensson, ordförande i Visit Vemdalen AB som är ansvariga för tågtrafiken.

Även dagtågen på Inlandsbanan mellan Östersund och Mora ser en fortsatt stark utveckling och ser än så länge en passagerarökning på 15 procent i år. Den starka utvecklingen på tågen syns också på Snöpendeln som är den lokala busslinjen inom destination Vemdalen, antalet resenärer har ökat med 37 procent mot ifjol.

-Tågförbindelserna har gjort mycket för Vemdalen som destination. Vi har gått ifrån att vara en destination för bilburna gäster till att vara en ort för alla som vill uppleva fjällen. Att kunna erbjuda en bilfri fjällresa är inte bara bra för miljön vi når också ut till helt nya målgrupper som tidigare valt andra resmål. Det berättar Marcus Ståhl vd på Destination Vemdalen.