Miljarder saknas till järnvägs-underhåll

Foto: Christer Wiik

Problemen med järnvägen är så stora att pengarna till underhåll nästan behöver fördubblas. Trafikverket varnar för att man kan tvingas stänga en del banor och slopa nya viktiga investeringar om det inte blir mer pengar från staten. Det rapporterar SvD Näringsliv i en intervju med Lena Erixon, generaldirektör för Trafikverket.

Staten lägger nu ned 9 miljarder kronor om året på underhåll av järnvägen. Den summan skulle behöva öka till 13 miljarder kronor om året för att vi under de kommande åren ska ha samma nivå på järnvägen som i dag. Utan en höjning kommer standarden på järnvägen att efterhand försämras allt mer och det blir ännu fler störningar skriver tidningen.

– Vi kan inte dra ned på de högtrafikerade stråken. Det får för stora konsekvenser, säger Lena Erixon till SvD.

För att spara pengar kan följande banor stängas fram till slutet av 2017: Kinnekullebanan, Frykdalsbanan, Landeryd–Torup, Dannemora–Hallstavik och Mellerud–Billingsfors. Mellan 2018 och 2020 kan planerade stora investeringar slopas för att ge pengar till underhåll: Varberg med nytt resecentrum och dubbelspår i tunnel, Ängelholm–Maria, dubbelspårsutbyggnad, Lund–Flackarp, dubbelspår blir fyrspår samt Göteborg–Borås, nytt dubbelspår via Landvetter.