Minst tio personer dog i tågolyckan i en tågolycka i Bayern strax före klockan sju tisdagen den 9 februari. Mer än 100 personer skadades, hälften av dem allvarligt. Myndigheterna försöker nu ta reda på varför den mycket moderna säkerhetstekniken, som nyligen hade kontrollerats, inte stoppade olyckan. Två passagertåg krockade frontalt, båda i en hastighet på 100 kilometer i timmen, i närheten av den sydtyska staden Rosenheim, sydost om München. Enligt vissa ännu obekräftade uppgifter skulle en tågklarerare ha stängt av säkerhetsanordningen vid spåravsnittet för att släppa fram ett underhållståg.
De båda olyckstågen tillhör det privata bolaget Bayerische Oberlandbahn, BOB, som ägs av franska Transdev. Tågen trafikerar under namnet Meridian. BOB sköter en del av tågtrafiken i sydöstra Bayern, samt mellan München i Tyskland och Salzburg och Kufstein i Österrike. Räddningsarbetarna har varit mycket omfattande med tiotals helikoptrar inblandade. En av de döda är fortfarande instängd i tågets spillror. De två tågen krockade på ett mycket svårtillgängligt ställe, inne i ett litet skogsparti vid en flod. Man har därför varit tvungen att bärga svårt skadade människor med hjälp av helikoptrar. En del skadade passagerare har också transporterats med båtar över den intill liggande floden till de väntande ambulanserna.
De främre delarna av tågen är mycket svårt skadade och åtminstone delar av tågen har spårat ur. Samtidigt befarar man ändå att dödssiffran kommer att stiga, eftersom man räknar med över femtio svårt skadade passagerare. Enligt Bayerischer Rundfunk finns de båda lokförarna bland dödsoffren. En djupt skakad tysk transportminister besökte olycksplatsen under tisdagseftermiddagen.
– Det var en fruktansvärd syn. Tågen måste ha krockat i hög hastighet. Olyckan inträffade i en kurva, så de två lokförarna har nog inte haft siktkontakt förrän det redan var för sent, konstaterade transportminister Alexander Dobrindt.
Vad som kan ha lett till olyckan är i det här skedet oklart. De två tågen frontalkrockade på en enkelspårig sträcka.
– Vi måste vänta och se vad utredningarna visar. Man börjar nu gå igenom de färdskrivare som fanns på tågen och jag vill i det här skedet inte spekulera kring de möjliga olycksorsakerna, sade trafikministern.