I högsta hastighet mellan Italiens två största städer

En sista slutputsning inför resan. Det är Bombardiers höghastighetståg, V300Zefiro, även kallat Fracciarossa 1000, som här är på väg att lämna Roms centralstation för att ta sig knappt 60 mil norrut till Italiens andrastad Milano. Foto: Christer Wiik
- Just nu är tretton stycken V300 Zefiro-tåg i trafik i Italien, men fler är beställda med fortsatta leveranser under 2016-2017, säger Luigi Corradi, vd för Bombardier Transportation Italien. Foto: Christer Wiik
Förarhytten i V300 Zefiro är ERTMS-anpassad, vilket innebär att bland annat banans ljussignaler, som ger order till föraren, har ersatts med en panel inne i lokförarhytten. Foto: Bombardier/AnsaldoBreda

Italien har numera ett välutbyggt järnvägsnät anpassat för de högsta hastigheterna.  Landets senaste tillskott till sin rälsburna höghastighetsflotta, Frecciarossa 1000, har en högsta kommersiell hastighet på 360 kilometer i timmen. Nordisk Infrastruktur fick följa med på en provtur med ”Röda pilen” på den knappt 60 mil långa järnvägssträckan mellan Rom och Milano.

Frecciarossa som just betyder röda pilen är den italienska tågoperatören Trenitalias namn på bolagets höghastighetstågkoncept. Konstruktion och produktion av det aktuella tåget Frecciarossa 1000, sker i partnerskap mellan Bombardier och AnsaldoBreda samt den italienska designbyrån Bertone. Produktionsteamets namn på tåget är V300Zefiro, en tågmodell som i en modifierad form även trafikerar kinesiska höghastighetsbanor under beteckningen CRH380D.  

Hela sträckan är inte ERTMS-anpassadDen kommersiella trafiken för V300Zefiro mellan Milano och Rom inleddes i juni 2015 och denna sträcka tar knappt tre timmar. Att det inte tar ännu kortare tid har att göra med att den sydligaste etappen på sträckan, den mellan Rom och Florens, ännu inte är anpassad till det nya europeiska signalsystemet ERTMS och därmed inte tillåter den i Italien högsta tillåtna hastigheten om 300 kilometer i timmen. 

Leverans fram till 2017Konsortiet ska leverera totalt 50 tågsätt av modellen V300Zefiro till Trenitalia fram till 2017. Bombardier ansvarar bland annat för projektledning samt tillverkning av boggier och driv- och styrsystem. Drivsystemet som används, Bombardier Mitrac, tillämpar regenerativ bromsning - energin återmatas när tåget bromsar och på det sättet minskas den totala energiförbrukningen. V300 Zefiro är utrustat med totalt 16 traktionsmotorer och varannan vagn är ett motorvagnståg, medan strömavtagarna sitter på en icke-drivande vagn.

Västeråsanläggningen involveradJust drivsystemet tas fram vid Bombardiers anläggningar i Västerås, medan slutproduktion och ihopsättning av V300Zefiro sker i Italien. Tåget, vars kaross är byggd av aluminium, kan anpassas till fyra olika strömsystem (25 kV AC; 15 kV AC; 3kV DC; 1,5 kV DC) och har full interoperabilitet, det vill säga det kan trafikera järnvägar i flera andra länder i Europa utan särskild anpassning, däribland Frankrike, Tyskland och Nederländerna.

Sensorer känner av slitageV300 Zefiro har ett underhållssystem som går under benämningen CBM (Conditioned Based Maintenance) vilket innebär att en mängd sensorer är installerade i tågets drivsystem, vilka känner av när en komponent är sliten och behöver bytas ut. Informationen skickas i realtid till förare och andra berörda drifttekniker och operatörspersonal. 

Fyra klasser och konferensrumEtt tågsätt om åtta vagnar har en totallängd på 202 meter och rymmer 457 säten. För tågresenären finns det fyra klasser ombord: Standard, Premium, Business samt Executive. Därtill finns det även möjlighet att boka ett konferensrum.