Alstom levererar 32 extra tunnelbanetåg till Hamburg

Alstoms DT5 i Hamburgs tunnelbana, här dock på en högbana utanför centrum. Foto: Alstom

Alstom kommer att leverera ytterligare 32 tunnelbanetåg av typ DT5 i samarbete med Bombardier Transportation till infrastrukturföretaget Hamburger Hochbahn AG för totalt 186 miljoner euro.

Alstoms andel av kontraktet uppgår till över 100 miljoner euro. Som en del av detta kontrakt kommer Alstom att leverera den mekaniska delen, boggierna och ett nytt innovativt bromssystem, medan Bombardier ansvarar för leverans av elektrisk utrustning, driftsystem, utrustning för passagerarinformation och tågens styrsystem.

DT5- enheterna kommer att monteras ihop på Alstoms fabrik i Salzgitter, i tyska delstaten Niedersachsen. De nya tågen ska tas i bruk från och med januari 2021.

- Under många år har våra tunnelbanefordon bidragit till slagkraftig mobilitet i Hamburg. Denna order är ett bevis på att kunder och passagerare är nöjda med våra fordon. I och med denna order har vi levererat totalt 163 fordon till Hamburg, förklarade Dr. Jörg Nikutta, Alstoms chef i Tyskland och Österrike.

DT5- tågen har använts i Hamburg sedan hösten 2012. Hochbahn AG har nu beställt tågen för att klara det ständigt ökande antalet passagerare i staden. Under tidigare åren levererade Alstom totalt 462 stycken DT2, DT3 och DT4- tågsätt till Hamburgs tunnelbana.

Hamburg är Tyskland näst största stad och den åttonde största staden i Europeiska unionen. För att möta behoven hos en så stor stadsbefolkning har man designat nya generationens DT5 som ett modernt, rymligt tunnelbanetåg med breda förbindelsegångar, ett kontinuerligt inrednings- och multifunktionsområde anpassat till passagerarnas behov. Var och ett av de 40 meter långa tre-vagnstågen har 96 sittplatser, 240 ståplatser och ytterligare utrymme för rullstolar.

DT5 erbjuder också en högre passagerarkomfort, såsom luftkonditionering, passagerarinformation och övervakningssystem samt automatisk dörrstängning.

DT5-tunnelbanetågen är också miljövänliga, understryker tillverkaren. Deras lätta rostfria vagnar och regenerativa bromssystem bidrar till ett effektivare utnyttjande av fordonsenergin. De nya tågen gör, säger Hochbahn AG, Hamburgs tunnelbana till en av de tystaste i världen.