Inte bara Sverige har tågförseningar

Tyska järnvägen står inför omfattande upprustning. Foto: Deutsche Bahn

Deutsche Bahn, den statsägda tyska järnvägskoncernen, att på kort tid investera över 110 miljarder kronor i den tyska tågtrafiken. 1500 kilometer räls ska rustas upp, 650 stationer moderniseras och 300 broar saneras. Om detta rapporterar DN

Upp till 800 byggplatser måste hanteras och banavsnitt även på hårt trafikerade höghastighetssträckor spärras. Detta samtidigt som antalet passagerare bara växer. I år väntas 142 miljoner resenärer enbart på Intercitytågen och snabbtågen ICE. Totalt uppskattas investeringsbehovet ligga på 30 miljarder euro, omräknat över 300 miljarder kronor. Alla vet att denna upprustning är oundvikligt för att rädda tågtrafiken i hjärtat av Europa. Men samtidigt innebär det att 2019 riskerar att bli ett förseningarnas rekordår.

– Vi står inför tre år av ständiga banarbeten, säger Lukas Iffländer, vice ordförande för de tyska tågresenärernas intresseorganisation Fahrgastverband Pro Bahn till tidningen.

– Det innebär inte att tågtrafiken bryter samman. Men det blir allt fler störningar i systemet. Nu i sommar framför allt utmed viktiga sträckor som Hamburg-Stuttgart och Hannover-Würzburg.

Deutsche Bahn har lovat att minimera problemen genom hård projektstyrning. Men det sker fullt ut först om två år. Under tiden rekommenderas tålamod, improvisationsförmåga och gott humör. 2018 var i snitt nästan vart fjärde tåg i den tyska fjärrtrafiken försenat.