Ny bok tillägnad Stockholms tunnelbana

Fotograf: Chris M. Forsyth
Fotograf: Chris M. Forsyth
Fotograf: Chris M. Forsyth
Fotograf: Chris M. Forsyth
Fotograf: Chris M. Forsyth
Fotograf: Chris M. Forsyth
Fotograf: Chris M. Forsyth

Stockholms tunnelbana är världsunik. Inte tack vare antalet passagerare – med ”bara” 320 miljoner resor per år kan den inte mäta sig med Paris, London och Moskva – utan genom sin arkitektur och konstnärliga utsmyckning.

Främst är det grottstationerna som imponerar. De kom till på arkitekten Michael Granits initiativ. Han ville bryta med den kaklade stationsarkitekturen. Varför ställa in ett badrum i en storslagen bergakungssal, undrade han, varför bygga rum i rummet när grottorna i sig själva var så magnifika?

En vision som först väckte motstånd – skulle resenärerna ens våga sig ner i de drypande tunnlarna? – men som blev en omedelbar succé. Redan de första stationerna belönades med Sveriges ädlaste arkitekturutmärkelse.

Ändå är arkitekturen i Stockholms tunnelbana märkligt förbisedd. Få känner till Granits namn, trots att hans verk rimligen påverkat fler än någon annan svensk 1900-tals-arkitekts. Närmare en miljon människor tar ”tricken” varje vardag, men hur många stannar faktiskt upp och reflekterar över de väldiga valven, de svävande ljusriggarna eller de stålblanka rulltrapporna som skjuter upp i det till synes mjuka berget? För att inte tala om konsten – genom sin bakgrund på konsthögskola välkomnade Granit ett tätt samarbete med tidens främsta svenska konstnärer, en fusion av disciplinerna med få motsvarigheter.

Kanadensiske fotografen Chris M. Forsyth ger oss här en unik tillgång till detta underjordiska universum. I 57 bilder, specialtagna för boken, visar han de 27 främsta stationerna i all sin visuella prakt. Förutom Hötorget och Odenplan, två av nätets första stationer, dokumenterar han allt från Stadions regnbågsprydda valv och marmorerade bergväggar, via Bagarmossens minimalistiska ”trumpetstation”, till Kungsträdgårdens lekfulla överdåd. Vardagsmiljöer som alla stockholmare trodde att de kände, men som de här ser med helt nya ögon.

Denna fotobok är den första i sitt slag. Aldrig tidigare har Stockholms tunnelbana dokumenterats i sådan detalj.
En storslagen bok som gör världens kanske vackraste tunnelbanenät rättvisa. Fotografierna kompletteras av texter av arkitekturkritikern Mark Isitt, bokens redaktör.